Five second testing

Met de huidige overvloed aan online informatie beslissen gebruikers in een fractie van een seconde of jouw website in aanmerking komt voor wat zij zoeken. Je wil weten of jouw platform hen in die tijd kan overtuigen om er te blijven en als dat niet zo zou zijn, wat je kan doen om dat te veranderen.

Illustratie met vragen en diagrammen
Webpage met daarbij een chronometer

Hoe werkt five second testing?

Bij een five second test geven we een nietsvermoedende testgebruiker vijf seconden de tijd om een blik te werpen op jouw website. Meteen daarna stellen we de juiste vragen om te achterhalen of jouw platform in die tijd kan verhelderen wat het te bieden heeft. Wat is volgens hen het doel van het platform? Welke elementen kunnen ze zich nog voor de geest halen? Voor wie is de website bedoeld?

Hoe gebruiksvriendelijker jouw platform, hoe meer relevante informatie de testgebruiker kan reproduceren.

Bert, een collega van UXMen

Wanneer is five second testing relevant?

Een five second test dient meerdere doelen, waardoor je er meerdere vragen mee kunt beantwoorden:

  • Hoe komt het ontwerp naar voren?
  • Hoe komt de merkidentiteit naar voren?
  • In welke mate is het platform relevant voor de doelgroep?
  • Welke elementen vallen het meest op?
  • Welke elementen vallen minder of niet op?
  • Wat onthouden gebruikers als eerste van hun bezoek?
  • Wat zijn de eerste navigatiestappen van gebruikers?
  • En meer…

Een five second test kan helpen om te bepalen hoe gebruikers een ontwerp of prototype ervaren en kan helpen om verbeterpunten te identificeren voordat het product wordt gelanceerd.

Fran, in een belkot

Waarom five second testing?

  • Inzicht in hoe de relevantie voor je doelgroep te verhogen
  • Tools om de betrokkenheid van gebruikers te verhogen
  • Advies om de informatiearchitectuur te optimaliseren