Sfeerbeeld van Vandewiele

Conversiemogelijkheden verhogen via UX-design

UX-friendly design + slimme rebranding = meer potentiële leads

Als internationaal innovatief textielmachinebedrijf verwelkomt Vandewiele uit Kortrijk dagelijks heel wat online bezoekers op hun website. Die fungeert hierbij als eerste digitale aanspreekpunt voor alle stakeholders, waaronder hun klanten, leveranciers en andere zakelijke contacten. Om de conversiemogelijkheden nog te verhogen, bedacht UXMen een UX-friendly design van de website en een frisse rebranding van het merk.

Homepage van Vandewiele op een mobiele weergave

Doordachte analyse creëert mogelijkheden

Na een grondige analyse van de website bleek dat de webstructuur niet optimaal was waardoor het voor de bezoeker soms lang duurde vooraleer hij of zij op de gewenste content terechtkwam. Met meer dan 15 afzonderlijke merken zoals Bonas, Savio en Titan – elk met hun eigen branding en stijl – waren er bovendien heel wat verschillende domeinnamen waardoor het geheel onoverzichtelijk overkwam. Ook de algemene visie van Vandewiele (“One Vandewiele”) verdween hierdoor wat op de achtergrond.

Om ons goed in te werken in de materie namen we een deep dive in de specifieke business en het uitgebreide aanbod van machines en service. Na een rondleiding in het Experience Center en een aantal kennismakingsworkshops met het communicatie- en marketingteam van het bedrijf gingen we goed voorbereid van start.

Landingspagina's van Vandewiele

Overzichtelijke en intuïtieve merkarchitectuur

We creëerden een heldere merkarchitectuur waarbij de link van elk afzonderlijk merk met Vandewiele duidelijk te zien was. Tijdens co-creatieve workshops ondergingen onze navigatieconcepten een kritische pitch met het marketingteam. De verbeterde structuur en slimme categorisering zorgen nu voor een makkelijker onderhoud van de website en een efficiënter beheer van de gebruikte content.

Logo Vandewiele

Herkenbare brand identity voor alle merken

Na het bepalen van een brand strategy konden we die toepassen op de meer dan 15 afzonderlijke merken van de Vandewiele Group. Elk merk heeft uiteindelijk zijn eigen accent maar is door de vaste uniforme onderdelen visueel duidelijk te herkennen als deel van de groep.

Naast de brand identity ontwikkelden we voor de klant ook een aantrekkelijke brandguide. Deze gids met specifieke richtlijnen over de gebruikte kleur, typografie en grafische elementen moet de verschillende merken helpen bij het opmaken van hun communicatie en content.

Vandewiele logos
Brandguide voor Vandewiele
Icons voor Vandewiele
Productpagina van Vandewiele

Gebruiksvriendelijke component library

Om de klant toe te laten om in de toekomst zelf bijkomende webpagina’s te maken, hebben we voor hen een overzichtelijke digitale component library ontworpen. Deze online bibliotheek wordt centraal beheerd en bevat uniforme UI-elementen zoals buttons, navigaties, formulieren, CTA blocks, page headers en andere visuele elementen. Hierdoor kan de Vandewiele Group (inclusief de afzonderlijke merken binnen de groep) op een snelle en flexibele manier een nieuwe, uniforme webpagina maken, conform de algemene brand guidelines.

Product pages van Vandewiele
Landingspagina van een productdetail

Contentstrategie gericht op meer conversie

Naast het visuele plaatje namen we ook de inhoud onder handen. We werkten een contentstrategie uit die de waarden en highlights van Vandewiele mooi in de kijker zet. De focus ligt op conversie en er is een duidelijk verhaal naar de online bezoeker of eindgebruiker toe.

"Samenwerking, de sleutel tot succes." De opdracht was niet eenvoudig. De ontwikkeling van een gebruiksvriendelijk platform over de brands heen die niet enkel de kwaliteit en zichtbaarheid van groep- en merksites verbetert maar tegelijkertijd de user experience van onze bezoekers. Bovendien wilden we samen een consensus bereiken die aanvaardbaar was over alle brands heen rekening houdend met hun specifieke DNA. De synergie van de unieke expertise van de individuele teamleden is opmerkelijk. Het Design van UXMen gecombineerd met de online expertise van Ambitious en de ontwikkeling van Digital Pulse bleken de perfecte mix. De open communicatie, transparantie en luisterbereidheid resulteerden in een fijne samenwerking. Onze reis is nog niet ten einde en wij kijken alvast uit naar het vervolg.
Kris Pool van Vandewiele
Kris Pools
Marketing and Communications Coordinator

Eindresultaat

Door onze samenwerking heeft Vandewiele nu een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke website met een optimale webstructuur. Die verhoogt de online customer experience en zorgt voor meer conversies en potentiële leads. Dankzij de frisse rebranding zet Vandewiele zich bovendien mooi in de kijker als sterk merk.

Filaments bij Vandewiele
ROJ als subbrand bij Vandewiele
Brochure template voor Vandewiele
Business cards voor Vandewiele

Op zoek naar een partner voor UX-design?