Digitale Toegankelijkheid

Meer dan een verplichting

Iedereen moet vlot kunnen navigeren op jouw website of platform. Niet alleen omdat de wetgeving het vraagt, maar vooral omdat een toegankelijke digitale ervaring meer gebruikers bereikt, vertrouwen wekt en je merk sterker maakt. Toegankelijkheid is dus geen last, maar een opportunitait: beter gebruiksgemak, meer inclusiviteit en een sterkere online reputatie.

Bert Adriaens aan computer

" Wist je dat bijna 25% van de EU-burgers van 16 jaar en ouder aangeeft beperkingen te hebben die hun dagelijkse activiteiten beïnvloeden? "

Bert Adriaens Expert toegakelijkheid
Bert Adriaens, UX Designer - Expert Toegankelijkheid
UXMen

Wat verstaan we onder Accessibility?

Digitale toegankelijkheid betekent dat je website of applicatie bruikbaar is voor iedereen: ook voor mensen met een visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperking. De internationale standaard hiervoor is de WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Sinds medio 2025 is de Europese Toegankelijkheidswet (EAA) van kracht, waardoor toegankelijkheid voor veel organisaties een verplichting wordt.

Waarom is toegankelijkheid belangrijk?

Wettelijke zekerheid

Vermijd risico’s en zorg dat je voldoet aan de Europese toegankelijkheidsrichtlijnen.

Betere gebruikservaring

Een toegankelijke website is vaak ook gebruiksvriendelijker voor iedereen.

Inclusieve branding

Laat zien dat je organisatie openstaat voor alle gebruikers.

Partner accessibility cloud

Officiële Accessibility Cloud reseller

We zijn trotse officiële reseller van Accessibility Cloud: een toonaangevend platform dat organisaties helpt om toegankelijkheid structureel op te volgen, te meten en te verbeteren. Dankzij deze samenwerking kan je rekenen op de meest betrouwbare technologie en ondersteuning.

De belangrijkste voordelen:

  • Fouten en bevindingen worden overzichtelijk gegroepeerd en op prioriteit ingedeeld.
  • Eenvoudig monitoren van voortgang.
  • Krachtige filters maken het mogelijk om te zoeken op fouten, pagina’s, rollen en richtlijnen.
  • Concrete oplossingssuggesties en relevante achtergrondinformatie over de overtreden richtlijnen, probleemomschrijvingen en best practices.
  • Het systeem vindt soortgelijke gevallen, zodat er efficiënt meerdere issues tegelijk kunnen aangepakt worden.

Verschillende WCAG-niveaus uitgelegd

Niveau A

Dit is het basisniveau. Het dekt de minimale vereisten voor toegankelijkheid. Zonder dit niveau is een site vaak volledig onbruikbaar voor mensen met bepaalde beperkingen.

WCAG Niveau AA

Niveau AA is de standaard waaraan de meeste overheden en organisaties zich in Europa moeten houden, o.a. door de Europese toegankelijkheidsrichtlijn (EN 301 549). Het verhoogt de bruikbaarheid en toegankelijkheid aanzienlijk.

WCAG Niveau AAA

Niveau AAA is het hoogst haalbare niveau van toegankelijkheid. Het is vaak moeilijk om dit niveau op een volledige site toe te passen, omdat het zeer strikte eisen stelt.

Klaar om de stap te zetten?

Digitale toegankelijkheid hoeft geen struikelblok te zijn. Zet nu de stap richting een toekomstbestendig en inclusief platform. Vraag direct een vrijblijvende WCAG-audit aan of neem contact op voor meer informatie.

Veel gestelde vragen

Is digitale toegankelijkheid wettelijk verplicht voor mijn organisatie?

Veel bedrijven denken dat toegankelijkheid enkel verplicht is voor overheden. Deze vraag geeft je de kans om duidelijk te maken welke regelgeving (zoals de Europese toegankelijkheidsrichtlijn EN 301 549 of de European Accessibility Act vanaf 2025) ook van toepassing is op de private sector.

Wat zijn de vier basisprincipes van de WCAG-richtlijnen?

Waarneembaar: Informatie en interface-elementen moeten zintuiglijk waarneembaar zijn, bijvoorbeeld door tekstalternatieven voor afbeeldingen toe te voegen zodat ook schermlezers ermee overweg kunnen.

Bedienbaar: Alles op de website moet bedienbaar zijn via verschillende inputmethodes, of je nu een toetsenbord, muis of spraakbediening gebruikt.

Begrijpelijk: De content en navigatie moeten logisch en eenduidig zijn, zodat iedereen snel begrijpt hoe de website werkt.

Robuust: De site moet zo gebouwd zijn dat hij functioneert met verschillende browsers, ondersteunende technologieën en toekomstige updates.

Wat zijn enkele specifieke voorbeelden van WCAG-richtlijnen op elk nalevingsniveau

Niveau A:

Alle niet-tekstuele content moet een tekstalternatief bieden (bijvoorbeeld alt-tekst voor afbeeldingen).

- Video's met geluid moeten ondertiteling bevatten.

- Pagina's moeten navigeerbaar zijn via een toetsenbord.

Niveau AA:

- Tekst en afbeeldingen van tekst moeten voldoende contrast hebben met de achtergrond (minimaal 4.5:1).

- Ondertiteling voor live video-inhoud.

- Consistente navigatie op alle pagina's.

Niveau AAA:

- Gebarentaal-interpretatie voor alle vooraf opgenomen video-inhoud.

- Contrastverhouding van minimaal 7:1 voor tekst.

- Geen tijdslimieten op de inhoud, tenzij absoluut noodzakelijk.

Vraag nu je UX-workshop aan

👉Zoek je liever een grondige analyse door onze experts, zonder teaminzet? Bekijk dan onze UX-audit workshop – een snelle en onafhankelijke audit van je huidige user journey.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Vraag je UX-audit aan

👉Plan vrijblijvend een korte intake met ons in. We luisteren naar je vraagstuk en denken mee over de best passende aanpak – zonder verplichtingen.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Contacteer ons

Vul je gegevens hieronder in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Samenwerking aanvragen

Vul je gegevens hieronder in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Vraag je WCAG-audit aan

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Ik schrijf me in!

Zin om deze sessie te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Inspiratiesessie op maat aanvragen

Zin om deze inspiratiesessie op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Opleiding op maat aanvragen

Zin om deze opleiding op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Ik schrijf me in!

Zin om deze opleiding te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.