Het baanbrekend onderzoek “First Click Usability Testing” door Bob Bailey en Cari Wolfson benadrukt het belang van die eerste klik. Of een gebruiker met een eerste klik op jouw platform in de juiste richting zit, heeft een grote invloed op de kans dat de gebruiker uiteindelijk zijn of haar doel zal bereiken.
slaagkans bij een juiste eerste klik
slaagkans bij een foute eerste klik
Als eerste bepalen we de meest voorkomende scenario’s die we willen testen: wat willen gebruikers te weten komen op jouw platform? Wat is hun doel?
Voorbeeld: Een gebruiker wil weten wat het retourbeleid van jouw webshop is.
Daarna laten we testgebruikers los op je platform om te weten te komen of zij die kortste weg naar dat doel ook vinden en hoelang ze daarvoor nodig hebben. We bepalen daarbij ook of er twijfel was bij die keuze en hoe moeilijk de keuze was.
Voorbeeld: Uit de testen blijkt dat gebruikers er gemiddeld 14 seconden over doen om dit te vinden en navigeren in de meeste gevallen via “Homepagina > FAQ > Retouren > Retourbeleid”.
Dit geeft een beeld van hoe correct de eerste klik was in de zoektocht naar de kortste weg naar het doel. Achteraf wordt alle data gecombineerd en krijg je een beeld van hoe gebruiksvriendelijk en intuïtief je homepagina is. Zo kun je bijsturen waar nodig.
Andere onderzoeksmethodes die we aanbieden