Gebruikerstesten

User testing of gebruikerstesten geven weer hoe succesvol jouw digitaal platform is. Jouw website, webshop, app of prototype door echte gebruikers laten testen? Samen vinden we de juiste testmethode voor jouw uitdaging.

Robin en Bram aan een desktop
een diepteinterview tussen een collega van UXMen en klant

Gebruikerstesten geven je inzicht

  • in de doelen en motivatie van je bezoekers;
  • in de frustraties, hindernissen en drempels die ze ervaren;
  • in de meerwaarde van jouw platform voor jouw organisatie;
  • in jouw troeven in het converteren van klanten.

Met deze inzichten en informatie kan je aan de slag om je site, webshop, platform of applicatie gebruikersvriendelijker te maken en zo de conversie te verhogen.

Wireframes en allerhande schetsen

Gebruikerstesten helpen je besparen

Je kan gebruikerstesten ook inzetten om een nog te ontwikkelen designconcept te laten testen, nog voor je er productiebudget aan besteedt. Gebruikerstesten zijn zo een budgetvriendelijke stap in het ontwikkelingsproces van nieuwe platformen of functionaliteiten.

Testmethodes

1. Gemodereerde gebruikerstesten

Gemodereerde gebruikerstesten gebeuren synchroon, wat betekent dat een moderator de acties van de testgebruiker op het moment van de test observeert en bijvragen stelt om het gedrag en motivatie van de testgebruiker te kunnen analyseren. Deze testmethode is aangewezen als je het gedrag van een kleine groep gebruikers diepgaand wil analyseren.

2. Niet-gemodereerde gebruikerstesten

Niet-gemodereerde gebruikerstesten gebeuren asynchroon, wat betekent dat de testresultaten pas na de test inzichtelijk worden o.b.v. de feedback van de testgebruiker. Er is geen moderator aanwezig; elke testgebruiker wordt dus op dezelfde manier geëvalueerd. Dit type test is aangewezen als je het gedrag van een grote groep gebruikers gestandaardiseerd wil analyseren.

Wanneer zijn gebruikerstesten relevant?

Een hypothese valideren

Hypotheses voor productontwerp klinken zo: "Als we [iets bouwen], dan kunnen onze gebruikers [iets doen wat hen een meerwaarde oplevert]." We kunnen hypotheses valideren door een klikbaar prototype te bouwen en dit met je gebruikers te testen. Zo weet je meteen waar je moet bijsturen zodat je zeker bent dat het eindproduct de verwachte meerwaarde zal opleveren.

Hindernissen detecteren

Gebruikers komen wel eens probleemzones tegen op jouw platform waardoor ze er niet in slagen hun doel te bereiken en daardoor afhaken. Deze hindernissen komen uit gebruikerstesten naar boven en kun je vervolgens bijsturen.

Leren van je concurrentie

Je kan ook de voor- en nadelen van de platformen van je concurrenten achterhalen. Als onderdeel van een concurrentieanalyse laten we testgebruikers werken met het platform van je concurrent. Die inzichten verwerk jij vervolgens in dat van jou.

Wil je weten wat je gebruikers écht denken?

Contacteer ons voor een kennismaking