Brouwland is Europa's meest gespecialiseerde leverancier voor wijnbrouwers, brouwers en distilleerders, zowel voor privaat als professioneel gebruik. Naast de tools voor het maken van wijn, bier, likeur, sap en zuivel is hun assortiment verder uitgebreid met verschillende workshops om te leren brouwen of om kaas te leren maken. Brouwland is een sterk groeiend bedrijf dat nood heeft aan een gebruiksvriendelijke én conversiegerichte website.
Bij de eerste schets van Brouwlands nieuwe webshop was er geen rekening gehouden met de context van de webshop en de nodige contentstrategie. Brouwland schakelt UXMen in om de bestaande wireframes kritisch te herbekijken.
Voordat we aan de tekentafel gaan zitten, zoeken we een antwoord op enkele cruciale vragen, zoals: “Maken we in het ontwerp een onderscheid tussen private en professionele surfers?”. Om alle noden van de gebruikers te kaderen, pakken wij deze opdracht van A tot Z aan. We starten met een UX-design op basis van onze ervaring met e-commerce sites, we beproeven onze keuzes met gebruikerstesten om uiteindelijk tot een integraal resultaat te komen.
We finetunen de huidige designs met user experience copy. We voegen o.a. introteksten toe om contentblokken te verduidelijken. Met enkele slimme trucjes maken we de componenten in het design toegankelijk.
We herwerken de bestaande wireframes in onze designfase met een aantal UX-optimalisaties op maat van Brouwland.
We ontdekken de motivatie, het verwachtingspatroon en het gevoel van de gebruiker tijdens een aantal virtuele gesprekken.
We verzamelen kwantitatieve data waarbij de gebruiker de nieuwe website uittest aan de hand van enkele scenario's.
Klanten voelen zich écht geholpen in de winkel van Brouwland. Als klant kan je expertise verkrijgen en kan je jouw vragen stellen. Helaas valt die meerwaarde in de webshop volledig weg. Wij hebben voor Brouwland met behulp van verschillende gebruikerstesten nagegaan of elk element vindbaar is op de website. Van daaruit is het assortiment opnieuw ingedeeld op een meer begeleidende en inspirerende manier. Zo heb je toch als klant die meerwaarde zoals je die hebt in een fysieke winkel.
Wij hebben twee gebruikerstesten ingezet om de website van Brouwland te onderzoeken, namelijk de gemodereerde en ongemodereerde test. Om kandidaten te werven, contacteerden we mensen op basis van demografische gegevens uit een klantenlijst van Brouwland.
Kandidaten krijgen bepaalde opdrachten tijdens een gemodereerde gebruikerstest. Het is de bedoeling dat zij luidop vertellen wat zij ervaren tijdens die taken. Er wordt eveneens nagegaan wat de motivatie, het verwachtingspatroon én het gevoel van de gebruiker is.
Na deze gebruikerstest kunnen we concluderen dat de transportkosten en de levertermijn niet altijd duidelijk vermeld staan op de website.
Bij een ongemodereerde gebruikerstest is er geen begeleiding en geen persoonlijk contact met de gebruiker. Kandidaten ontvangen per e-mail een uitnodiging om de website te testen. Na het accepteren van de uitnodiging, ontdekt de gebruiker een omgeving waarbij er scenario’s voorbijkomen om zo de testomgeving te challengen.
Zo krijgen enkele kandidaten bijvoorbeeld de opdracht om zich in te schrijven op de nieuwsbrief van Brouwland. Voor dit scenario lag de foutmarge enorm hoog. De testers scrollen naar beneden terwijl de nieuwsbrief bovenaan de website stond. Brouwland vond deze test zo interessant dat ze die ook intern hebben laten rondgaan.
Voor deze ongemodereerde gebruikstesten doen we beroep op Maze, een online remote testplatform. Dankzij Maze kunnen we gebruikersfeedback instant structureren en analyseren. De rapportage is bovendien heel visueel en we kunnen gemakkelijk linken delen met het team van Brouwland.
Het doel van de gebruikerstesten voor Brouwland was om ons eerste UX-design te beproeven om tot een finaal ontwerp te komen. We onderzoeken ook of ons design bestaat uit een gebruiksvriendelijke check out flow. Kunnen bezoekers gemakkelijk online aankopen doen? Zijn de prijs, levering en transportkosten duidelijk? Begrijpen de bezoekers dat ze ook online kunnen geniet van volumekorting bij grotere aankopen?
Uit deze user tests blijkt dat onze aanpassingen en de user experience beter op elkaar zijn afgestemd. In deze case passen we het design niet drastisch aan na de gebruikerstesten. Dankzij de feedback van de gebruikers ontdekken we dat de voornaamste problemen voor de check out flow zich bevinden in de communicatie, het taalgebruik en de terminologie.
De samenwerking met UX Men verliep steeds vlot, de designers en UX-experts waren makkelijk bereikbaar en oprecht geïnteresseerd in het onze firma en producten. De gebruikerstesten hebben veel nuttige informatie opgeleverd en samen met UX Men hebben we deze dan ook verwerkt op de site om ervoor te zorgen dat onze klanten een optimale gebruikservaring hebben
Brouwland wil graag live met hun gloednieuwe, geoptimaliseerde website: ontdek hem zelf op www.brouwland.com. Op deze manier kunnen we de eerste design- en user test-fase afsluiten. Maar dit is niet het einde van het project, we testen steeds gefaseerd want user testing is een iteratief proces. Binnen enkele maanden zitten we weer samen om meer reacties en meer data tegenover het huidige design te zetten.
Omdat we in deze case voor een totaalaanpak gingen en ons eigen design onder de loep hebben genomen, kunnen we spreken van een zeer leerrijk en succesvol project. Met vervolg…