Oxfam Sfeerbeeld

Strategische analyse voor performantere webshop

  • UX-Onderzoek
  • UX-Design

Oxfam Wereldwinkels

Een data- en SEO-analyse met als doel de website performanter te maken. Niet enkel naar het verhogen van de conversies toe door de gebruikerservaring te verbeteren maar ook om beter gevonden te worden in zoekmachines zoals Google.

Oxfam Homepage op mobile
Landingspagina

Over Oxfam

Als we Oxfam zeggen, denk je meteen aan Wereldwinkel. Met meer dan 200 Wereldwinkels in Vlaanderen waarvan maar liefst 80 met een online webshop zal je de missie en de faire producten allicht wel kennen. Als het ware vrijwillige strijders die opkomen voor een rechtvaardige wereldhandel en ieders recht op een menswaardig leven. Een wereldwijde missie met een zeer lokale verankering. Koop je eerlijke producten bij Oxfam, dan ondersteun je kleinschalige producenten wereldwijd en een beweging die strijdt voor een alternatief handelsysteem.

Wereldwinkel met producten van Oxfam

Data- en SEO-analyse

Om de vermoedens van het Oxfam-team te bevestigen, was een analyse van de bestaande data een logische eerste stap. Zo brachten we de verschillende drempels over alle webshops in kaart die invloed zouden kunnen hebben op de gebruikerservaring. Alsook onderzochten we de verhouding van de verschillende Oxfam websites tot elkaar. Zeker met het oog op gelijkaardige content op verschillende platformen was dit naar SEO toe een belangrijk actiepunt.

De webshops werden vooral vanuit de andere Oxfam websites gevonden, zoals Oxfam Wereldwinkels of Oxfam Fairtrade. De herkenbaarheid of de vindbaarheid van de shops an sich had nood aan een grondige SEO-analyse. Daaruit werden belangrijke actiepunten geformuleerd die de webshops een SEO-boost zouden moeten geven. Een van de belangrijkste optimalisaties die we adviseerden was vooral om te voorkomen dat dezelfde producten in verschillende webshops als duplicated content werden aanzien.

Toptaken onderzoek

Naast het data- en SEO-onderzoek deden we ook beroep op de gebruikers van de webshops. We polsten in een toptaken onderzoek naar hun bestelgedrag en of ze een voorkeur hadden voor afhalen vs. thuislevering. Nuttige extra inzichten die aanleiding zouden kunnen geven tot het grondig herbekijken van de logistiek die achter deze webshops zit.

Heel erg bedankt voor jullie advies omtrent het verbeteren van de gebruikerservaring op de webshops. In het nieuwe ontwerp werd rekening gehouden met onze eigen realiteit en beperkingen én de noden van de klant. We zijn er dan ook van overtuigd dat de gebruikerservaring veel beter is en hopen in de nabije toekomst samen te kunnen werken op een andere uitdaging!
Yasmine Mertens, Diensthoofd communicatie van OXFAM België
Yasmine Mertens
Diensthoofd Communicatie – Oxfam-Wereldwinkels/Fair Trade

UX-audit

Als we spreken over de gebruikerservaring te verbeteren, dan is een UX-audit niet weg te denken. Onze UX-expert bekeek de shops dan ook grondig en onderzocht hierbij de customer journeys met focus op conversieratio optimalisatie. De audit legde een aantal drempels bloot bij de zoektocht van producten in de verschillende shops, de beschikbaarheid van deze producten en hoe het betaalproces tot stand komt.

We stelden dan ook een aantal optimalisaties voor om boven vernoemde processen te verbeteren. Zo verbeterden we de customer journeys door het algemeen aanbod van producten onafhankelijk te maken van de winkels. Als de gebruiker zijn winkel actief specificeert, wordt het aanbod producten uitgebreid met specifieke producten van de gekozen winkel. Op die manier kan een gebruiker in een oogopslag zien wanneer een product in een bepaalde webshop niet ter beschikking is en gemakkelijk voor een andere winkel kiezen.

Winkelwagentje proces
Winkel selecteren om voorraad te bekijken

Resultaat

In het kader van het verbeteren van de gebruikerservaring op de webshops van Oxfam Wereldwinkels en het verhogen van de conversieratio voerden we een strategisch onderzoek uit bestaande uit een data- en SEO-analyse, een toptaken onderzoek en een UX-audit. Hieruit kwam een adviesrapport dat Oxfam stapsgewijs implementeert op de website.

Onze geslaagde samenwerking kreeg een mooi vervolg toen Oxfam even later ons vroeg om hen te helpen met de strategische integratie van de verschillende vzw's in de nieuwe Oxfam website.

Op zoek naar een partner voor UX design?