De term breadcrumbs dankt zijn oorsprong effectief aan het sprookje in kwestie en dat is helemaal niet zo vreemd als je weet waarvoor ze dienen.
De taak van breadcrumbs is simpel: zorgen dat je gebruiker weet waar die zich bevindt. Ze tonen het pad dat de gebruiker heeft afgelegd doorheen je informatiestructuur en zorgen ervoor dat de gebruiker makkelijk zijn weg kan terugvinden bij het navigeren. Meestal zien ze er ongeveer zo uit:
Home > Expertise > User experience > Ux Audit
Dit is trouwens een voorbeeld van een traditionele location based breadcrumb. We onderscheiden deze van een attribute based breadcrumb die minder vaak voorkomt. Het verschil is dat de tweede niet de huidige positie van de gebruiker binnen je informatiearchitectuur toont, maar de webpagina’s onderverdeelt in categorieën en toont tot welke categorieën de huidige pagina behoort. Voor websites met heel wat pagina’s of producten - zoals webshops - kan dit een betere optie zijn.
Breadcrumbs zijn altijd nuttig en komen het best tot hun recht op grotere websites met een complexe informatiearchitectuur. Breadcrumbs versterken een goed doordachte structuur maar zijn allesbehalve een vervanging ervan. Zorg dus eerst dat je eigen informatiestructuur op punt staat. Toch zijn ze op zo goed als iedere website een meerwaarde. Ze helpen je gebruikers vlot navigeren en snel terugkeren naar bovenliggende pagina’s. Op die manier vinden ook gebruikers die in het midden van je website belanden toch vlot hun weg – zoals vaak gebeurt als ze via een zoekmachine binnenkomen. Tenslotte nemen ze amper plaats in op pagina’s en omdat ze zo ingeburgerd zijn, zorgen ze ook amper voor problemen bij gebruikers.
Breadcrumbs maken je site niet enkel gebruiksvriendelijk maar ook vindbaar. Zowel je gebruikers als Google lezen breadcrums om zo te weten te komen hoe je website gestructureerd is. Je breadcrumbs voorzien zoekmachines met belangrijke informatie over het soort en de structuur content op je webpagina’s. Omdat ze uit interne links bestaan maken ze de interne informatiearchitectuur immers makkelijker te onderzoeken voor search engine crawlers. Webpagina’s met breadcrumbs worden zo beter geïndexeerd en de pagina’s’s krijgen bonus SEO-punten door de interne links. Ze worden zelfs mee opgenomen in de SERP van Google!
Breadcrumbs kunnen er ook voor zorgen dat gebruikers sneller kunnen rondklikken. Zo blijven gebruikers mogelijk langer hangen op je site. En hoe meer tijd bezoekers besteden op je website, hoe groter de kans dat ze uiteindelijk converteren.