22 maart 2023

Het belang van een goede navigatie

  • Profielfoto Robin 08125 Final
    Robin SchaessensUX/UI DESIGNER

Internetgebruik gaat achteruit.

Een straffe uitspraak. Om eerlijk te zijn, is het niet zo goed uitgedrukt: we besteden onze tijd tegenwoordig bewuster op het internet. In een wereld waarin we gebombardeerd worden met gepersonaliseerde content, breaking news en flitsende meldingen willen we als mensheid net meer mindful omgaan met ons internetgebruik.

We zijn selectiever in welke websites of online platformen de moeite waard zijn om te bezoeken. Time is money so spend your time well. Tijd dus om onderzoek te doen naar de doorslaggevende factoren van een website. Wat maakt een website het bezoeken waard? 94% van de consumenten bezoeken het liefst een makkelijk navigeerbare website. Dat is uiteindelijk best logisch: in een tijdperk waar iedereen om aandacht schreeuwt, appreciëren we een drempelloze ervaring.

Net daarom hecht je best zoveel mogelijk belang aan de navigatie van je website. Op welke zaken je het best let, sommen we hieronder even op. Lees je mee?

Disclaimer: Niets staat ooit in steen gebeiteld, en al zeker design en gebruikerservaring niet. UXMen kent de best practices, maar we breken soms met het conventionele. Behalve met één ding: testen, testen en nog eens testen. Uiteindelijk zijn het jouw gebruikers die bepalen wat voor hen de beste ervaring is.

In onze stiel wordt vaak leentjebuur gespeeld. Als m’n concurrenten het zo doen, dan moet het wel goed zijn. Tegen dat heilig huisje durven we wel eens te schoppen, zolang user experience maar niet vergeten wordt.

Helderheid boven creativiteit.

Eerst nog even dit. De navigatie van je website bestaat niet in een vacuüm. Het moet net het midden vinden tussen twee grote pijlers: de gebruikerservaring enerzijds en jouw bedrijfsdoelstellingen anderzijds.

Je navigatie is altijd een logische weergave van jouw bedrijf en bedrijfsdoelstellingen.

Daarom draait een goede navigatie eigenlijk niet om creativiteit, maar om helderheid. Uiteindelijk moeten gebruikers zo snel en efficiënt mogelijk alle informatie vinden.

Daarom zetten we het logo, toptaken en conversiebuttons in de navigatiebalk. Is er nood aan andere elementen, zoals blogs en nieuws, en is er nog ademruimte in de navigatie? Dan zetten we die - en dit is onze persoonlijke werkwijze – vaak in een tweede navigatiebalk bovenaan.

Energetica

Best practices

Branding en locatie van je navigatiebalk

Aan de basis van een heldere navigatie ligt de navigatiebalk. Die fungeert als een fundament voor je structuur. En als er een één ding is dat een fundering best doet, is halsstarrig consequent blijven.

Een navigatiebalk ziet er nagenoeg op elke pagina hetzelfde uit. Soms voegen we een grafisch element of een status aan een knop toe die weergeeft op welke pagina de gebruiker zich bevindt. Daarmee duiden we de active state aan. Zo weet een gebruiker op elke pagina hoe verder te navigeren of terug. Wij als UX’ers gaan pagina’s dus zo ontwerpen dat de consequentie van de navigatiebalk niet wordt gebroken.

Dit speelt ook bij responsive webdesign een grote rol. Denk bijvoorbeeld aan het typische hamburgermenu dat je steevast ziet terugkomen op mobiele sites. Als er hamburgers in het spel zijn, zoeken we liefst niet te lang. Die blijft idealiter consistent op dezelfde plaats staan.

Concrete beschrijvingen en voldoende ruimte

In een hectische wereld streven we als mensheid rust en helderheid na. In dat opzicht zijn er twee factoren in een navigatiebalk: Scanbaarheid en leesbaarheid. Beide streef je na door zowel in te zetten op heldere copy als design. Met voldoende ruimte tussen stukken tekst die bij elkaar hoort en contrast voor leesbaarheid. De WCAG geldt dus evengoed voor navigatie, niet enkel page-design. Ook die WCAG zijn aan verandering onderhevig, dus onze UX’ers volgen regelmatig opnieuw een opleiding.

Laten we dit eens staven met een voorbeeld: In een navigatiebalk van een doe-het-zelver staat ‘onze oplossingen’ en daarnaast ‘onze diensten’ en dan nog eens ‘onze producten.’ Terwijl jij gewoonweg een boormachine zoekt. Wees dus duidelijk in je bewoordingen en spreek bijvoorbeeld alleen over producten of gamma.

Overweldigen is niet geweldig

Je kan ze misschien zo voor de geest halen: die websites met honderden links op hun homepage. Ons doen ze altijd denken aan de 90’s, toen internet en websites nog in hun kinderschoenen stonden. Laten wie die honderden links dus maar achterwege laten. Die zijn aan de ene kant een horror voor navigatie, en aan de andere kant rampzalig voor je imago: je wil toch niet oubollig overkomen?

Honderd lijkt immens veel, maar zelfs acht elementen kan te veel zijn. Dat komt omdat het kortetermijngeheugen maar zeven zaken kan opslaan. Die achtste navigatielink? Die zijn je bezoekers al vergeten nog voor ze op een link klikken.

CTA’s op slimme plaatsen

We spelen het slim. Een conversiegerichte website heeft baat bij doordachte CTA’s. En waarom niet op je navigatiebalk? Hét element dat op elke pagina terugkomt en consistent is doorheen je website. Dat hoeft zeker niet al te commercieel aan te voelen. Kijk maar eens bij Winsol waar we de de knoppen ‘Verkooppunten’ en ‘Gratis offerte’ helemaal rechts hebben geplaatst.

Of zet extra CTA’s in de dropdown!

Winsol nav2

Don’t break the loop

Een cirkel is oneindig. Jouw website best ook. Link dus niet naar losse content of lege pagina’s. Een bezoeker op een dood spoor zoekt meestal heil in een terugkeer naar Google. En dan ben je hen kwijt. Maak de circel dus rond en link altijd naar relevante pagina’s. Ook op het einde van je blogberichten.

Zo kom je te weten welke navigatie voor jouw bezoekers werkt

We herhalen het nog eens: jouw navigatie, die is uniek. Kopieer- en plakwerk wérkt gewoonweg niet meer. Dus, hoe kom je dan effectief te weten wat wél werkt? Als UX’ers hebben we daar uiteraard een antwoord op.

Toptakenonderzoek

Een toptakenonderzoek is een laagdrempelige enquête die je met een pop-up laat verschijnen op je website. We stellen 2 vragen aan je bezoeker: wie zijn ze en waar zijn ze naar op zoek? We proberen hiermee hun doel (toptaak) van het bezoek te pinpointen. Met een gezonde combo aan empathie en analyse bepalen we dan de elementen in de navigatiebalk.

Daar is Oxfam een mooi voorbeeld van. Hier hielden we rekening met verschillende doelgroepen. Zowel bezoekers die geïnteresseerd zijn in de projectwerking van Oxfam als haar wereldwinkels of het B2B-merk Fair Trade, vinden meteen hun gading in de navigatiebalk.

OXFAM7

Marketinganalyse

Gebruikers zijn soms onbetrouwbare vertellers. Daarom staven we de enquêtes en diepte-interviews met harde cijfers. Onze collega marketeers zijn expert in meten. Met heatmaps peilen ze naar het gedrag van je bezoekers. Waar klikken ze op? Hoe diep scrollen ze op je pagina? Welke knop wordt het meest aangeklikt en exact hoe vaak?

Toptakenonderzoek, diepte-interviews en heatmaps zijn de heilige drievuldigheid waarmee UX-designers de architectuur van je website opstellen. Die vormt de basis van je navigatie en de kapstok waarop we gaan ontwerpen en wireframen.

Benieuwd of jouw bezoekers probleemloos hun weg vinden op jouw website? We kijken er eens samen naar.

Geschreven door

  • Profielfoto Robin 08125 Final
    Robin SchaessensUX/UI DESIGNER

Share this post