Aandacht voor CTA-knoppen
Over het algemeen bevatten formulieren twee belangrijke "call to action"-knoppen: één om verder te gaan, een andere om te annuleren of terug te keren. Maak daarom de CTA-knop om verder te gaan extra duidelijk en opvallend. Gebruik bijvoorbeeld contrastrijke kleuren, of zet het font eens in het vet.
Loop niet in de val van sterren (*)
Sterretjes (*) vind je in het wit aan de hemel en in het rood op formulieren. Die bekende rode sterretjes duiden verplichte velden aan. Maar als je het ons vraagt, heb je die vaak niet nodig. Een goed ontworpen formulier vraagt sowieso alleen de essentie en dan zijn alle antwoorden verplicht. Bovendien kunnen sterretjes demotiverend werken, net omdat ze zo de focus leggen op wat moet en niet op wat de gebruiker in ruil krijgt.
Zinvolle invoervelden
Invoervelden zijn er in tal van vormen. Je hebt tekstvelden, wachtwoordvelden, selectievakjes, datum, e-mailadres, telefoonnummers ...
Mensen vullen zo’n velden op hun eigen manier in, tenzij je die beperkt. Denk aan minimale en maximale tekenlengte of beperkingen op numerieke of symbolische tekens. Je kan bijvoorbeeld een numerieke beperking instellen voor het veld waar je een telefoonnummer vraagt. Of een specifiek formaat voor een datum, zoals DD/MM/JJJJ of JJJJ/MM/DD. Zo’n beperkingen leiden trouwens ook tot minder fouten.
Veldlabels ordenen
Ook de uitlijning van labels is belangrijk. Elke labeluitlijning heeft zijn voor- en nadelen. Als je een scanbaar formulier wil maken, zijn bovenaan en rechts uitgelijnde labels geschikter. Maar als het formulier zorgvuldig moet worden gelezen, kan je beter links uitgelijnde labels gebruiken. Die staan visueel dichter bij het invoerveld.
Kleur het formulier
Kleuren hebben belangrijke effecten op de menselijke waarneming en psychologie. Zorg voor aangename en aantrekkelijke kleuren die voldoende contrasteren, best in twee hoofdkleuren. Schreeuwlelijke formulieren verhogen het stressniveau waardoor je lezers afhaken.