Concurrentieanalyse

Wat hebben jouw concurrenten online dat jij niet hebt? Hoe scoren zij? En belangrijker nog: hoe kunnen we hun aanpak overtreffen?

Uniek zijn in een wereld waar we met zovelen hetzelfde doen, is niet eenvoudig. Toch benaderen we dit vraagstuk creatief zodat je website de waarden van je bedrijf uitstraalt en je niet enkel overleeft in deze digitale jungle, maar ook bloeit.

2 personen die met post-its de concurrentie vergelijken
Webpagina's met pijlen. Aan het einde van de pijlen staan er tips of ideeën hoe je website beter aan te pakken

Hoe werkt een online concurrentieanalyse?

Tijdens een online concurrentieanalyse spitten we vier thema’s diepgaand uit:

1. Jouw concurrenten

De eerste stap in onze aanpak is het identificeren van directe en indirecte concurrenten binnen jouw sector. We bekijken samen met jou wie jouw concurrenten precies zijn en kijken in andere sectoren naar gelijkaardige bedrijven om ook daaruit best practices mee te nemen in de analyse. Dit stelt ons in staat om een volledig beeld te krijgen van de concurrentiedynamiek in jouw markt.

2. Analyse van het aanbod

Met een grondige analyse van de producten, diensten, marketingstrategieën en bedrijfsmodellen van je concurrenten brengen we hun sterktes en zwaktes in kaart. We evalueren hun online aanwezigheid, gebruikerservaring, toegankelijkheid en klantenbetrokkenheid. Dat geeft een duidelijk beeld van waarin zij uitblinken en waar kansen liggen voor jouw merk.

Bram, een collega van UXMen

3. Jouw concurrentievoordeel

Vervolgens mappen we jouw USP (unique selling proposition of value proposition) op de markt en op deze kansen. Dit onderscheidende voordeel is wat jouw merk uniek maakt en is de sleutel tot het winnen van de harten (en portemonnees) van klanten. Of het nu gaat om superieure kwaliteit, innovatieve oplossingen, uitzonderlijke klantenservice of een unieke merkbeleving, wij helpen je dit voordeel te identificeren en juist te articuleren.

4. Jouw concurrentiestrategie

Gebruikmakend van de inzichten uit de voorgaande stappen, ontwikkelen we de juiste concurrentiestrategie, op maat van jouw bedrijf. Deze strategie richt zich op het benutten van jouw sterke punten, het aanpakken van eventuele werkpunten en het inzetten op kansen in de markt om jouw concurrentieel voordeel te behouden.

Het resultaat is een gestructureerd overzicht van deze inzichten en aanbevelingen tot verbeteringen die jouw marktpositie verstevigen. Afhankelijk van jouw doelstelling ondersteunen we die met heldere wireframes of klikbare prototypes.

Pieter-Jan, een collega van UXMen

Waarom een online concurrentieanalyse?

  • Inzicht in jouw online marktpositie
  • Inkijk in de digitale strategie van jouw concurrenten
  • Toegang tot digitale opportuniteiten in de markt
  • Duurzaam advies over hoe je jouw marktpositie kan verstevigen