Tijdens een online concurrentieanalyse spitten we vier thema’s diepgaand uit:
De eerste stap in onze aanpak is het identificeren van directe en indirecte concurrenten binnen jouw sector. We bekijken samen met jou wie jouw concurrenten precies zijn en kijken in andere sectoren naar gelijkaardige bedrijven om ook daaruit best practices mee te nemen in de analyse. Dit stelt ons in staat om een volledig beeld te krijgen van de concurrentiedynamiek in jouw markt.
Met een grondige analyse van de producten, diensten, marketingstrategieën en bedrijfsmodellen van je concurrenten brengen we hun sterktes en zwaktes in kaart. We evalueren hun online aanwezigheid, gebruikerservaring, toegankelijkheid en klantenbetrokkenheid. Dat geeft een duidelijk beeld van waarin zij uitblinken en waar kansen liggen voor jouw merk.
Vervolgens mappen we jouw USP (unique selling proposition of value proposition) op de markt en op deze kansen. Dit onderscheidende voordeel is wat jouw merk uniek maakt en is de sleutel tot het winnen van de harten (en portemonnees) van klanten. Of het nu gaat om superieure kwaliteit, innovatieve oplossingen, uitzonderlijke klantenservice of een unieke merkbeleving, wij helpen je dit voordeel te identificeren en juist te articuleren.
Gebruikmakend van de inzichten uit de voorgaande stappen, ontwikkelen we de juiste concurrentiestrategie, op maat van jouw bedrijf. Deze strategie richt zich op het benutten van jouw sterke punten, het aanpakken van eventuele werkpunten en het inzetten op kansen in de markt om jouw concurrentieel voordeel te behouden.
Het resultaat is een gestructureerd overzicht van deze inzichten en aanbevelingen tot verbeteringen die jouw marktpositie verstevigen. Afhankelijk van jouw doelstelling ondersteunen we die met heldere wireframes of klikbare prototypes.