Duurzamer

Een nieuwe website voor onderzoekscentrum VITO

Innovatief B2B platform met gebruiksvriendelijke datacenterdiensten

Als Europees top onderzoekscentrum zet VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) met 1300 medewerkers wetenschappelijke inzichten om in baanbrekende technologische innovaties, AI-oplossingen en beleidsadvies. Dat doen ze met één objectief: onze wereld een toekomst geven om naar uit te kijken. Hun bestaande online aanwezigheid communiceerde hun verschillende onderzoeksgebieden en impact niet effectief. Ze hadden een website nodig die niet alleen visueel aantrekkelijk was, maar ook gebruiksvriendelijk en gemakkelijk navigeerbaar.

Desktop whitelabel

1. Uitgebreid gebruikersonderzoek

We begonnen met een uitgebreid gebruikersonderzoek om de behoeften en verwachtingen van de doelgroep van VITO te begrijpen. Dit onderzoek omvatte een data-analyse van het gebruikersgedrag op de huidige website, een toptakenonderzoek, een analyse van de concurrenten en diepte-interviews met gebruikers.

De verkregen inzichten gaven waardevolle informatie over de interactie tussen gebruikers en soortgelijke websites en de informatie die ze zochten. Deze bevindingen werden samen met onze aanbevelingen gepresenteerd aan het team van VITO en vormden de basis voor de volgende stappen: het opstellen van een informatiearchitectuur en de vertaling daarvan naar high fidelity wireframes.

Interviews
Frame 37489

2. Co-creatie van informatiearchitectuur

Op basis van de bevindingen van ons gebruikersonderzoek hebben we co-creatieworkshops georganiseerd met het team van VITO om een duidelijke en intuïtieve informatiearchitectuur te ontwikkelen. Dit gezamenlijke proces zorgde ervoor dat de structuur van de website zowel de gebruikersbehoeften als de zakelijke doelstellingen van VITO weerspiegelde. Door deze samenwerking creëerden we bovendien draagvlak binnen de organisatie voor het project. We richtten ons op het creëren van een logische hiërarchie van informatie, zodat gebruikers gemakkelijk konden vinden wat ze zochten.

In samenwerking met UXMen konden we de noden van onze websitebezoekers centraal stellen. Voor een organisatie als VITO, waar diverse expertises samenkomen in multidisciplinaire trajecten, is dat een cruciale meerwaarde.

Kristin Geboers
Marketing & Communications Manager
Branding

3. High fidelity wireframes

Met een solide informatiearchitectuur als basis gingen we verder met het ontwerpen van wireframes.We stelden voor om een component-based design te gebruiken. Pagina's worden opgebouwd uit herbruikbare componenten, meteen in de nieuwe branding. Deze componenten zijn onafhankelijke modules met een gedefinieerde interface en functionaliteit. Door deze componenten te combineren, maken we alle pagina's. De herbruikbaarheid bespaart ontwikkelingstijd, maakt de website gemakkelijker te onderhouden en zorgt voor consistentie.Deze high-fidelity prototypes gaven een visuele weergave van de lay-out en functionaliteit van de website. We richtten ons op het creëren van een gebruiksvriendelijke interface die prioriteit geeft aan duidelijke navigatie, toegankelijke inhoud en een naadloze gebruikerservaring. Deze wireframes werden iteratief verfijnd op basis van feedback van VITO.

Vito1
Vito2

4. Implementatie en technische realisatie

De technische realisatie van dit project gebeurde onder leiding van de interne ICT afdeling van VITO in samenwerking met Calibrate. Na elke goedgekeurde ontwerpfase hebben zij de front-end volledig opgebouwd met HTML, SCSS en JavaScript, waarbij ze een component-gebaseerde aanpak hanteerden. Dit heeft geleid tot een robuuste en schaalbare front-end, die zowel responsief als intuïtief is.

Image vito r

Resultaat

Door ons te richten op gebruikersonderzoek, gezamenlijke ontwikkeling van informatiearchitectuur en gebruikersgericht ontwerp konden we een website leveren die:

  • De gebruikerservaring verbetert: De nieuwe website biedt intuïtieve navigatie en gemakkelijke toegang tot informatie, waardoor gebruikers eenvoudig de inhoud kunnen vinden die ze nodig hebben.
  • Het merk van Vito versterkt: Het moderne design en de heldere berichtgeving communiceren effectief het innovatieve werk van Vito en positioneren hen als leider in hun vakgebied.
  • Complexe materie begrijpelijk maakt voor een breed publiek door gebruik te maken van gelaagde informatie, visuele hulpmiddelen en duidelijke taal.
  • De communicatie verbetert: De website biedt een platform voor Vito om hun onderzoeksresultaten te delen, contact te leggen met stakeholders en nieuw talent aan te trekken.
  • De merkstrategie vertaalt naar een online ervaring: We hebben ervoor gezorgd dat de website een concrete vertaling is van Vito's merkstrategie. Dit betekent dat de website niet alleen visueel aantrekkelijk is, maar ook de kernwaarden, de missie en de visie van Vito op een consistente en overtuigende manier communiceert. De website is nu een digitaal verlengstuk van hun merkidentiteit.

Heb je interesse in een soortgelijke aanpak voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking

Contacteer ons

Vul je gegevens hieronder in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Samenwerking aanvragen

Vul je gegevens hieronder in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Vraag je WCAG-audit aan

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Ik schrijf me in!

Zin om deze sessie te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Inspiratiesessie op maat aanvragen

Zin om deze inspiratiesessie op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Opleiding op maat aanvragen

Zin om deze opleiding op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Ik schrijf me in!

Zin om deze opleiding te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.