Fotoshoot studio wauters 1692

UX- & Service Design voor een smaakvolle website

  • Service design
  • UX-Design

Frisse update maakt Ardo-website futureproof

Als internationaal familiebedrijf met een expertise in vriesverse groenten, fruit en kruiden was Ardo op zoek naar een partner om een nieuwe, gebruiksvriendelijke website te ontwerpen. UXMen nam deze opdracht maar al te graag aan! Samen met de teams van The Digitals gingen we aan de slag. Het eindresultaat mag er dan ook zijn: een smaakvolle en frisse website die smaakt naar meer.

Device Ardo

Over Ardo

Ardo is een innovatief voedingsbedrijf dat zich specialiseert in vriesverse plantaardige producten. Vanuit hun hoofdzetel in het West-Vlaamse Ardooie exporteren ze gezonde voedingswaren naar meer dan 100 landen, ze zijn dan ook een grote speler op de wereldvoedselmarkt. Innovatie zit in hun DNA en daarom zetten ze zwaar in op duurzame landbouwproductiemethoden en milieuvriendelijke teelt- en verwerkingstechnieken.

Duurzaamheid

Onze opdracht

Met de nieuwe website wil Ardo één centrale hub creëren voor de vele verschillende vestigingen. Zowel het design als de inhoud moesten dus matchen met de frisse, uniforme stijl van het bedrijf. Na een doorgedreven data-analyse van onze collega’s van Ambitious, konden we het juiste wireframe en UX-design samenstellen. Geen sinecure, want met meer dan 80 URL’s die aan de vorige Ardo website gelinkt waren, was er veel dubbele content. Ook de visuele stijl was in heel wat gevallen verschillend.

Product finder
Product detail
Concurrentie analyse

Het service design: de fundamenten van de website

1. Slimme concurrentieanalyse

Door de websites van de concurrentie diepgaand te analyseren kom je soms tot verrassende resultaten. Zo maakten we een verhelderend overzicht met aandachtspunten op de Ardo-website die nog verder geoptimaliseerd konden worden, al dan niet met quick wins. Deze informatie is dan ook enorm belangrijk voor onze UX-designer.

2. Business Model Canvas

Om de vele onderdelen van de website goed in kaart te brengen, maakten we een overzichtelijk Business Model Canvas. Dit gebruikten we als basis om in samenspraak met de klant de website verder uit te werken.

3. Diepgaand user research

Wie de performance en het gebruiksgemak van een website wil verbeteren, moet eerst en vooral zo veel mogelijk data verzamelen. Die deden we door heel wat interviews te doen met zowel interne als externe gebruikers. Ons onderzoek was vooral gefocust op het gebruiksgemak en de ervaring die je als online bezoeker hebt bij het scrollen op de website. Welke pagina’s doen het goed? Welke deelknoppen zijn overbodig? Waar loopt het wat vast? Aan de hand van deze inzichten kan het UX-design verder uitgewerkt worden.

4. Informatiearchitectuur

Elke bezoeker die de website bezoekt, doorloopt een aantal stappen, de zogenaamde userflow. Deze flow (ook wel customer journey genoemd) stellen we visueel voor aan de hand van een wireflow of informatiearchitectuur die we als basis voor de nieuwe webstructuur en het UX-design gebruiken.

Ardo ia 4

5. Wireframes

Een vlotte navigatie zorgt voor een goede customer journey. Daarom hebben we er bij het ontwerp voor gezorgd dat de verschillende wireframes (ook wel paginaschema of schermblauwdruk genoemd) perfect connecteren met elkaar. Samen vormen ze het skelet van de website.

Refreshing the Ardo website was a pivotal step in our digital strategy. The team at UXMen demonstrated an exceptional commitment to understanding the core values and vision of Ardo, translating these elements into a vibrant and engaging digital experience. The new website is a testament to their dedication to excellence, perfectly capturing Ardo’s innovative spirit and commitment to sustainability. It’s a digital platform that we’re proud to present to our global audience.
Wim Arys
Digital Marketing Manager
Home

Vlotte customer journey dankzij doordacht UX-design

Nadat de fundamenten van de nieuwe website eenmaal op punt stonden, hebben we het visuele design van de bestaande wireframes ontworpen. We gebruikten hiervoor het bestaande kleurenpalet uit de branding guide van Ardo en hielden rekening met de specifieke wensen van de klant. Daarna hebben we elk wireframe op elkaar afgestemd zodat de website een samenhangend en inspirerend geheel vormt.

Zo hebben we eerst de homepage ontwikkeld: zowat het online visitekaartje van Ardo omdat dit vaak de eerste webpagina is die bezoekers te zien krijgen. Daarna hebben we ons gefocust op de vacaturepagina's en hebben we het verhaal achter het bedrijf en de bedrijfscultuur mooi in de kijker gezet. Ook de pagina’s met het productenoverzicht en de bijbehorende productdetails matchen perfect met elkaar. De extra uitdaging bij deze opdracht was dat we de verschillende designs moesten ontwikkelen in functie van het DXP-platform dat door onze collega’s van Calibrate gebouwd werd.

Employer branding

Het resultaat

Wanneer je de nieuwe website van Ardo bezoekt, merk je het meteen: het is prettig scrollen op deze frisse en inspirerende website. Niet alleen het productgamma staat smaakvol in de kijker, ook het bedrijf zelf wordt in beeld gebracht als stabiele, innovatieve en betrouwbare werkgever met heel wat boeiende carrièrekansen. Daarnaast hebben we de interne processen helder in kaart gebracht waardoor de klant er in de toekomst zelf mee aan de slag kan. Voor UXMen was het dan ook een bijzonder aangename opdracht die… smaakt naar meer!

Op zoek naar een partner voor UX-design?