Waarom? Om ervoor te zorgen dat jouw projecten praktisch, op schema en efficiënt ontwikkeld worden. Zo bespaar je tijd én geld. En dat doet een functioneel analist terwijl die afwisselend deze vijf petten draagt.
Een nieuw platform om leden in te schrijven? Een bestaande webshop uitbreiden? Een innovatieve webapp of toch maar een traditioneel CRM? Welk idee je ook hebt: the sky is the limit in dit digitaal tijdperk. Maar buiten jouw creativiteit zijn er uiteraard beperkingen. En de vraag of jouw idee wel het juiste idee is, blijft door je achterhoofd spoken.
Functioneel analist enters the chat.
Functioneel analisten stellen de juiste vragen en doorgronden jouw business-nood. De échte nood, wat er aan de grondslag ligt van jouw idee. Wat jij wil is niet per se een nieuw platform, CRM of webapp, maar een oplossing voor de dagdagelijkse problemen van jouw klanten. Om het met een afgezaagd voorbeeld te zeggen: Een verkoper van boormachines verkoopt geen boormachines, maar het gat in de muur. Een functioneel analist moet beschikken over voldoende inzicht in de processen en noden van je klant om de correcte oplossing uit te werken, om te ontdekken dat jouw klant een gat wil en niet per se een boormachine.
Een analist is geen UX’er en hoeft dat ook niet te zijn. Een analist analiseert de vereisten van de klant en concretiseert deze tot een eerste oplossing. Een UX’er gaat daar vervolgens mee aan de slag en steekt de oplossing in een gebruiksvriendelijk jasje.
Toch, het is geen overbodige luxe als analisten thuis zijn in de wondere wereld van User eXperience en webdevelopment. Door de nauwe samenwerking is het handig om op dezelfde golflengte te zitten. Wat je soms ziet als “een kleine wijziging” zal achter de schermen heel wat meer met zich meebrengen. Het is dus belangrijk om voldoende tech-savy te zijn om alle implicaties van je functionaliteiten te kunnen vatten. Een analist zal daardoor jouw dromen kunnen omzetten in realistische daden.
Je hoort het al, als analist krijg je te maken met veel verschillende visies en profielen. Het is aan hen om al die neuzen in dezelfde richting te zetten. De nodige portie people skills en een efficiënte manier van communiceren is hier cruciaal.
Functioneel analisten beschikken over een diepe waterput vol inlevingsvermogen. Dit is nodig om de beste oplossing te voorzien en de verschillende standpunten van interne en externe stakeholders te kunnen verenigen.
Analyses zijn en blijven onderzoek. En onderzoek valt of staat met de neutraliteit van verzamelde data. Een functioneel analist weet dit maar al te goed en verzamelt dus alleen kwalitatieve data, opgehaald bij voldoende bronnen. Wat is in deze context, die van digitale projecten die een functie moeten vervullen, de beste bron? Er is maar één juist antwoord: de gebruikers.
Het gebeurt vaker wel dan niet dat er binnen een bedrijf meerdere visies circuleren over hoe een digitaal project best gerealiseerd kan worden. Weet dat dit geen uitzondering is als dat bij jou het geval is. Uiteraard laat je al die stemmen aan het woord en probeer je die te verenigen. Maar de eindgebruiker geef je de luidspreker, die mag het luidst klinken.
Dus, het is altijd verstandig om je ook te baseren op harde gebruikersdata. Bij UXMen zijn we dan ook grote fan van data-analyses, toptakenonderzoeken en gebruikerstesten. Die tonen je zwart op wit waar je klant momenteel over struikelt. Een kritische blik en een voorliefde voor data zijn dan ook de beste vrienden van analisten.
Elk doel vraagt om een unieke aanpak. Geen enkel digitaal project is hetzelfde en dus bestaat er ook geen ‘one-size-fits-all’ analyse. Een doorwinterd analist kan gelukkig wel terugvallen op enkele tools en technieken die van pas komen in het analyseprocess.
De nodige interview- en workshoptechnieken zijn alvast een goed begin om de behoeften van de klant zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen. Om vervolgens complexe processen of systemen in kaart te brengen helpt het ook om de zaken te gaan visualiseren. Het modeleren van processen, zoals in een flow diagram, entity relationship diagram of user journey, stelt hen in staat om het overzicht te bewaren.
Tenslotte voorzien ze ook voldoende plaats in hun toolbox voor use cases en user stories. Deze helpen om de behoeften van de klant om te vormen naar klare taal.
Vijf petten hebben onze functionele analisten. En elke pet is nodig om jouw digitale projecten tot een goed einde te brengen. Op het einde van de rit beschik je dankzij een functioneel analist over een volledige documentatie dat developers kunnen gebruiken als startpunt om het project te ontwikkelen. Beschouw onze analisten als architecten die samen met jou een oplossing zoeken en definiëren. Ga meteen voor een deftige website, neem geen shortcuts en laat je begeleiden door onze functionele analisten.