Ondersteuning in de digitale transformatie van het bedrijfsplatform
In 1990 startte Meat&More als kleinschalig voedingsbedrijf. Inmiddels zijn ze uitgegroeid tot een bedrijf met 170 winkelpunten en meer dan 1.300 medewerkers. Naast vlees, is hun assortiment uitgebreid met bereide maaltijden, broodjes, soep en nog veel meer. Vanuit het logistiek centrum in Aalter wordt alles klaargemaakt, om vervolgens te leveren aan hun eigen Buurtslagers-slagerijen en Bon’Ap-maaltijdwinkels. Het spreekt voor zich dat een sterk groeiend bedrijf, ook nood heeft aan een gebruiksvriendelijke en conversiegerichte website. Ontdek hoe wij hen hierin ondersteunden.
Om UX-advies op maat te kunnen geven, was het belangrijk om te starten met het in kaart brengen van de huidige situatie. Deze analyse bestond uit verschillende audits; namelijk een data-analyse van de resultaten in Google Analytics, een toptakenonderzoek om een duidelijk beeld te krijg van wie & waarom men de website bezocht en we lieten ook recordings lopen op de website om inzichten te verwerven over het gebruiksgemak van de webplatform. Dat gaf ons een duidelijk overzicht van de sterkes en zwaktes van de huidige site. Vervolgens hebben we deze punten ook vergeleken met de directe en indirecte concurrenten.
Alle bevindingen van deze grondige website-audit verwerkten we in een rapport en werden gepresenteerd aan het Meat&More team.
Onze website analyse door UXMen werd grondig en professioneel aangepakt. Aan de hand van een heldere presentatie werden de struikelblokken in onze site blootgelegd. Even schrikken, maar niet getreurd, want het team van UXMen kwam ook met heel wat suggesties en opportuniteiten op de proppen. Na de analyse volgden een aantal van onze copywriters een SEO-opleiding bij UXMen die hands-on, op maat én inspirerend was. Niet alleen de theorie, maar ook praktische oefeningen en tools kwamen aan bod.
Op basis van de resulaten van de analyses, startte onze UX-experts met het uitwerken van een informatie architectuur (IA). Hierbij gaan we de pagina’s van een website in een doordachte hiërachie gieten. De doelstelling is om een optimale customer journey op de site uit te werken, maar ook om de belangrijkste pagina’s, de toptaken, eenvoudig vindbaar te maken. Dat is niet enkel belangrijk voor de user experience, maar ook voor SEO.
Na het opstellen van de boomstructuur van de webpagina’s, werd de navigatie, alsook de indeling van de inhoud vastgelegd in wireframes. Dat zijn ‘bouwtekeningen’ waar de focus ligt op het goed structureren van de inhoud en niet de grafische elementen. Pas na de goedkeuring hiervan, volgde de designfase.
Het verhaal stop natuurlijk niet bij het opzetten van een gebruiksvriendelijk website. De volgende stap is het aantrekken van nieuwe websitebezoekers door middel van marketing.
Bij Meat&More zit een sterk marketing team, dat deze online marketing zelf kan uitvoeren. UXMen speelt hierbij echter wel een begeleidende rol. Zo hebben we bijvoorbeeld een SEO-opleiding gegeven, zodat iedereen van het team goed mee is met welke punten erg belangrijk zijn voor een goed vindbare website en waar men moet op letten bij het uitrollen van de vernieuwde website. Denk hierbij aan een redirectplan, sitemap, robots.txt enzovoort.
Ook voor het instellen van de tracking van de conversies en het optimaliseren van hun Google Analytics account schakelden ze de hulplijn van de digitale marketeer van UXMen in. Wij staan alleszins graag paraat voor onze klant!
De nieuwe website van Meat&More is omgevormd tot een UX-vriendelijke website, die afgestemd is op de noden en wensen van zowel de websitebezoekers als het bedrijf. UXMen blijft vaste partner voor ondersteuning en optimalisatie van de Meat&More website, maar ook voor de nieuwe projecten: Bon’Ap & Buurtslagers.