Data-analyse

Waarop baseer jij je digitale strategie? Hoe weet je of een investering haar vruchten afwerpt? En vinden gebruikers hun weg wel naar jouw doel? Onze data-analyse is jouw kompas. We nemen de sporen van gebruikers op jouw website onder de loep en gaan op zoek naar inzichten die jouw groei blijvend ondersteunen.

UX gebruikerstesten en post-its
Allerhande resultaten bij een data-analyse zoals: wie zijn ze? hoe komen ze op het platform? Wat doen ze er?...

Wat is een data-analyse?

Tijdens een data-analyse onderzoeken onze gecertificeerde Google Analytics experten het gedrag van bezoekers op je huidige website of digitaal platform. Zo weten we hoe je scoort op de UX-basisprincipes en of jouw informatiearchitectuur doeltreffend is. Vinden bezoekers eigenlijk wel wat ze zoeken? We leggen bloot wie ze zijn, hoe ze op je platform terechtkomen en wat ze er doen. We doen dat met behulp van Google Analytics, Matomo of Piwik Pro.

Waar we een toptakenonderzoek gebruiken om een informatiearchitectuur op te zetten, kunnen we met een data-analyse de bestaande informatiearchitectuur evalueren.

Tendensen

In eerste instantie onderzoeken we bepaalde trends in bezoekersdata, zoals bijvoorbeeld de gemiddelde duur van een bezoek, de bounce rate, de vaakst bezochte pagina’s of de meest uitgevoerde actie. We gaan op zoek naar een verklarende reden voor deze tendensen: hoe komt het bijvoorbeeld dat de bounce rate nu hoger is op sommige pagina’s dan vroeger? Hoe presteerden bepaalde landingspagina’s? Wat werkte wel en wat niet?

We willen leren uit het verleden en de huidige situatie om best practices en verbeterpunten te formuleren richting een gebruiksvriendelijk platform.

Instroom

Vervolgens analyseren we via welke kanalen gebruikers op jouw website terechtkomen. Van organic search op zoekmachines tot gerichte marketingcampagnes op sociale media. Is er een lijn te trekken in het type content dat gebruikers consumeren op basis van het instroomkanaal? Welk kanaal genereert de hoogste conversieratio?

Je krijgt inzicht in de segmentatie van type gebruikers op basis van de bron waarmee ze op de website terecht komen.

Ipad met wireframes

User flow en customer journey

Hoe navigeren gebruikers doorheen jouw website? Op welke pagina start hun bezoek en welk pad leggen ze af? Waar verlaten ze de website; waar zitten de drop-offs? Waar ligt de drempel om een formulier in te vullen of andere CTA (call to action) te vervolledigen?

Een user flow geeft het gedrag van gebruikers op je website weer. Je komt te weten of je gebruikers vinden wat jij hun wil bieden.

Conversie

Een conversie vindt plaats wanneer een gebruiker een door jou vooropgesteld doel bereikt. Dat kan een aankoop zijn (macroconversie), een download, maar ook een inschrijving op je nieuwsbrief (microconversie). Zo bepalen we ook de conversieratio. Het meten en analyseren van deze doelstellingen is van groot belang om inzicht te krijgen op de Return on Investment (ROI) of de Return on Marketing Investment (ROMI). Ze kunnen een basis vormen van KPI’s waartegen je jouw website kan afwegen.

Je komt te weten of gebruikers doen wat jij wil dat ze doen.

Sarie, een collega van UXMen

Waarom een data-analyse?

  • Inzicht in het gebruikersgedrag op jouw website
  • Basis om je informatiearchitectuur te beoordelen
  • Inzicht in segmentatie van gebruikers
  • Meetbaar maken van conversies