12 augustus 2019

Alles wat je moet weten over een informatiearchitectuur

  • Profielfoto Fran 08240 Final
    Fran den BlauwenGRAPHIC DESIGNER

Meer verkopen met je website start bij de informatiearchitectuur van je website. We leggen uit wat een IA is en waarom je hier belang aan moet hechten.

Je website, het portaal bij uitstek om met je (potentiele) klanten te communiceren. Behaal je nog niet de resultaten die je verwachtte? Is je website misschien toe aan een grondige opfrisbeurt? Dan is het geen slecht idee om je website eens te laten onderzoeken met oog op gebruiksvriendelijkheid.

In deze blog lichten we toe waarom je steeds moet starten met een informatiearchitectuur alvorens je je site vernieuwd. Een van de belangrijke onderdelen tijdens dit proces. Alles wat je moet weten over een IA lees je hieronder.

Wat is een informatiearchitectuur?

Een informatiearchitectuur, of een IA, is een visuele voorstelling van je websitestructuur. Hiermee tonen we de relatie tussen verschillende elementen of onderwerpen aan en zorgen we ervoor dat alles op de correcte plaats komt te staan. We nemen alle pagina’s hierin op en connecteren deze met elkaar op basis van de user flows. Zo komen we uit op een hiërarchie of boomstructuur van je gehele site-inhoud. Daarnaast vloeit de ook de basis voor je navigatie hieruit voort.

User flows, of ook wel eens customer journey genoemd, zijn de verschillende stappen die bezoekers op je site doorlopen alvorens ze overgaan tot een bepaalde actie. Deze flows zijn bijzonder belangrijk omdat je de bezoeker zo snel mogelijk wil laten vinden wat hij/zij zoekt. Daarom houden we met deze user flows reeds rekening tijdens het opmaken van een IA.

Aansluitend is een keyword analyse niet weg te denken bij het opmaken van een IA. Welke zoekopdrachten doen gebruikers zoal? Welke termen gebruiken ze tijdens het zoeken? Het overnemen van deze termen zorgt ervoor dat je vindbaarder bent op zoekmachines. Niet onbelangrijk.

Wat is het belang van een doordachte IA?

Structuur en gebruikersgemak. Twee kernwoorden die het belang van een goede informatiearchitectuur uitdrukken. Je moet de gebruiker centraal plaatsen zodat deze duidelijk en gemakkelijk zijn/haar weg op je website kan vinden.

Uit onderzoeken en ervaring weten we dat bezoekers vaak op dezelfde drempels stoten. We geven je enkele redenen mee waarom je zeker aan een IA moet denken bij de vernieuwing van je website:

  • Geduld. Bezoekers willen zo snel als mogelijk een antwoord op hun vraag vinden. Als ze te lang moeten zoeken, raak je hen gewoon kwijt.
  • Onduidelijkheid. Vaak stoten we op een navigatie die bezoekers op een ellenlange zoektocht stuurt. Als het niet duidelijk is voor de bezoeker, verlaat hij/zij je website.
  • Structuur. Heb je veel informatie? Dan valt het wel eens voor dat de gebruikte structuur niet door de bezoeker begrepen wordt. Waar staat wat?
  • Inhoud. Spreek de taal van je bezoeker. Als je te verdiept geraakt in je eigen vakjargon kan het zijn dat de bezoeker afhaakt doordat hij/zij het niet verstaat.
  • Volledigheid. Hoe meer informatie je wilt meegeven, hoe sneller deze versnippert geraakt op je website. Ook het tegenovergestelde komt voor: te weinig informatie. Niet echt ideaal voor de gebruiker…

Zoals je zelf ziet, hangen deze factoren nauw samen. Zet jezelf daarom in de plaats van je klanten en prioriteer wat voor hen belangrijk is. Deze oefening kan (en moet) je steeds doen. Het is niet omdat je website maar enkele pagina’s telt dat bezoekers niet op bovenstaande drempels botsen.

Wat komt er allemaal bij kijken?

We kunnen niet zomaar een IA opmaken. Grondig onderzoek gaat hier steeds aan vooraf. Een duik nemen in de Google Analytics cijfers om een beeld van de huidige situatie te vormen is daarbij een vereiste. Enkel zo zal je correcte adviezen kunnen formuleren. Een data-analyse is met andere woorden onmisbaar om correcte adviezen te formuleren.

Je web platform moet de gebruiker centraal plaatsen. Enkel zo zal je snel een antwoord op zijn/haar vraag kunnen bieden. Om op onderbouwde wijze te weten te komen wat een bezoeker zoekt, kan je gebruik maken van volgende onderzoeksmogelijkheden:

  • Keyword analyse: welke zoektermen typen gebruikers in? Onderzoek en neem de gebruikte terminologie over in je IA zodat ook jij vindbaar bent in de zoekmachines.
  • Toptaken enquête of gebruikersonderzoek: ondervraag je websitebezoekers en/of klanten door middel van een korte enquête. Vraag hen wie ze zijn en waar ze naar op zoek gaan op je website.
  • Data-analyse: analyseer je Google Analytics cijfers om de huidige situatie in kaart te brengen. Welke pagina’s worden het vaakst bekeken? Vinden bezoekers deze informatie snel of moeten ze meerdere stappen ondernemen?
  • Concurrentieanalyse: neem een kijkje bij directe en indirecte concurrenten. Wat doen zij anders dan jij? Waar bevinden de opportuniteiten zich die je nu nog niet benut?

Uiteraard zijn er verschillende tools die je kan gebruiken om deze onderzoeken uit te voeren. Zelf maken we vooral gebruik van Google Analytics en Hotjar.

Wow, da’s een hele boterham.

Als je nu denkt: “wow, dit is niet voor mij weggelegd” ben je mis. Je kan bovenstaande zaken steeds toepassen op basis van je eigen tijd en kennis. Starten doe je steeds door je eigen bedrijfsvisie eventjes te vergeten en jezelf in de plaats van je klanten te plaatsen. Jij kent hen uiteindelijk als geen ander.

  • Wie zijn ze?
  • Wat zoeken ze?
  • En kunnen ze dit snel en eenvoudig op mijn eigen website terugvinden?

Begin met enkele simpele vragen. Zet een keer een vriend of vriendin, neef of tante in om eens door de website te gaan alsof ze een klant zijn. Uit deze oefeningen ga je alvast zeer waardevolle informatie kunnen halen.

Hoe meer je je in de onderzoeken verdiept, hoe beter en grondiger je een informatie architectuur zal kunnen opbouwen. Het spreekt voor zich dat een website met veel informatie een complexere analyse vereist. Niet gemakkelijk, maar moeilijk gaat ook.

Ben jij er klaar voor?

Helemaal klaar om je websitestructuur te optimaliseren? Super. Dan ben je ook klaar om meer klanten te helpen en meer bestellingen te verwerken.

Uiteraard is het opmaken van een IA niet het enige en omvat een website vernieuwing veel meer stappen. Starten met een grondige analyse zal alvast veel inzichten geven op het verdere verloop.

Geschreven door

  • Profielfoto Fran 08240 Final
    Fran den BlauwenGRAPHIC DESIGNER

Share this post

Ben je geïnteresseerd in onze aanpak of wil je gewoon meer weten? Neem dan zeker contact met ons op.

Gerelateerde blogberichten