Hotjar
Piep eens naar wat je bezoekers doen op je website. Dankzij Hotjar kan je jouw data-analyses uitbreiden met visueel materiaal.
Een analysetool die perfect aansluit bij je data-analyses uit Google Analytics. Hoe gaan bezoekers op je website te werk en wat is voor verbetering vatbaar. Heatmaps, recordings, enquêtes, … en dat voor een schappelijke prijs.
Hotjar is zeker een aanrader als het aankomt op extra analyses van je website. Naast Google Analytics kan je dankzij deze tool op visuele wijze de gedragingen en acties van bezoekers beter analyseren. Waar je voordien verschillende accounts op meerdere tools voor nodig had, kan je nu perfect in deze ene tool.
We vatten enkele van de meest nuttige elementen voor je samen.
Waar klikken mensen vooral op (click heatmap), hoe scrollen ze door de pagina (mouse heatmap) en tot hoever scrollen ze op die pagina (scroll heatmap)? Het lijkt net een voetbal-analyse maar dan van je website. Volg de muisbewegingen op en kijk welke onderdelen vooral zichtbaar zijn voor je bezoekers. Probeer steeds de belangrijkste informatie zo hoog mogelijk op je website te plaatsen.
Bekijk filmpjes van hoe je bezoekers zich gedragen op je website. Volledige bezoekerssessies die inzicht geven in klikgedrag, muisbewegingen en scrolldiepte. Wat bekijken ze en zijn er drempels waarop bezoekers stuiten? Filter bepaalde recordings uit en ga specifiek op zoek naar bepaalde drempels.
Vind je conversies belangrijk en wil je eens graag ontdekken welke weg je bezoekers daarvoor aflegden, dan kan je met deze optie de conversion funnels bestuderen en -uiteraard- optimaliseren. Probeer de conversion funnel zo laagdrempelig mogelijk te maken: hoe minder drempels, hoe sneller men kan converteren.
Maak je gebruik van formulieren en wil je onderzoeken waar sommigen eventueel afhaken? Dan kan je met deze tool elk afzonderlijk veld dat men al dan niet invult analyseren. Optimaliseer aan de hand van deze tool je formulieren door ze eventueel korter te maken indien dat vereist is.
Dankzij deze handige tool realiseren we zelf ons toptaken onderzoek. Stel enkele korte vragen om zoveel mogelijk mensen te bereiken en een algemeen inzicht van je bezoekers te krijgen. Probeer telkens te focussen op één onderwerp. Voorbeeld: waarom kom je naar onze website?
Wil je toch liever een uitgebreider onderzoek doen, kan je gebruik maken van de survey of enquête-tool die Hotjar aanbiedt. Hier kan je meerdere vragen stellen en dieper op bepaalde onderwerpen ingaan. Ideaal voor een gebruikersonderzoek!
Ben je een echte tester en wil je graag een database aanleggen met personen die jou nieuwsbrieven beoordelen? Verzamel feedback door deze testpanel je nieuwsbrieven of andere uitnodigen voor te leggen. Vaak gebruiken we een incentive om bezoekers te overtuigen om aan de feedbacktest deel te nemen.
Valt goed mee. Je kan zelfs gebruik maken van een gratis versie zodat je kan testen of deze tool je wel echt aanspreekt. Gratis maar wel beperkt in volume. Op zich ideaal om een eerste indruk van de tool te verkrijgen. Want zeg nu zelf, 1.000 bezoeken op één pagina zijn best veel en daar kan je al heel wat conclusies uit halen.
Wil je toch graag dat ietsje meer, dan betaal je 29 EUR per maand voor al de voordelen die we net opsomden. In één tool. Het volume vergroot dan tot 10.000 bezoeken per pagina. Happy analyzing!
Als je de tool wilt uittesten en dus effectief op je website gaat plaatsen, moet je wel voldoen aan de vereisten van GDPR. Bezoekers moeten namelijk geïnformeerd worden dat je deze tracking uitvoert en je mag enkel gegevens verzamelen van de bezoekers die hun akkoord hebben gegeven. Zorg er dus voor dat je een cookie banner op je website hebt staan alsook een cookie of privacy policy waar je alle informatie meedeelt.