1 juli 2022

UX 101: wat je moet weten over de basisprincipes van User Experience

  • Profielfoto Bram 08056 Final
    Bram EveraerdUX ARCHITECT

UX of User Experience staat voor een vlotte ervaring voor je gebruikers (maar zover was je wellicht ook al wel). Wat betekent dit in de praktijk? Wanneer is een ervaring ‘gebruiksvriendelijk’? Hoe kan je die verbeteren en waarom is het überhaupt belangrijk om daar aandacht aan te besteden?

De vijf bouwstenen van goede UX

Laat ons starten bij wat goede UX is en welke elementen belangrijk zijn om tot een goede gebruikerservaring te komen. Hiervoor staan we stil bij vijf belangrijke bouwstenen:

  • Voldoening
  • Aanleerbaarheid
  • Efficiëntie
  • Memorabiliteit
  • Navigatie

Een goede ervaring is er een die de juiste voldoening geeft. Dit geldt zowel voor je content als voor je design. Wanneer gebruikers in een aangename omgeving vinden wat ze zoeken, dan spreken we van een goede ervaring.

Daarnaast willen gebruikers van je website op hun wenken bediend worden. Ze willen niet alleen vinden wat ze zoeken, ze willen het ook op een mum van tijd gevonden hebben. Leerbaarheid en Efficiëntie zijn troef. Hoe makkelijker het is voor gebruikers om te leren hoe ze de juiste taken kunnen uitvoeren op je website, hoe sneller gebruikers in staat zijn om te vinden wat ze zoeken en dus hoe beter je UX.

Kortom, een vlotte en intuïtieve ervaring is het doel. Je wilt er daarnaast ook voor zorgen dat gebruikers foutloos navigeren doorheen je website. Hiervoor benadrukken we dan ook graag het belang van een goede informatiearchitectuur , toptaken-onderzoek en gebruikertesten. Deze zaken helpen gebruikers vlot vinden wat ze zoeken.

Tenslotte is het ook niet onbelangrijk dat gebruikers een goede ervaring hebben bij elk bezoek, zowel nu als in de toekomst. Als gebruikers na een halfjaar nog eens op je website of applicatie belanden, zouden ze meteen weer aan de slag moeten kunnen. In dat geval is de ervaring ook memorabel.

Er vallen dus heel wat zaken onder de term UX en hoewel bovenstaande elementen al een groot deel van de puzzel vormen, dekken ze zeker niet de volledige lading. Toch is het daarnaast niet onbelangrijk om ook eens stil te staan bij de vragen waarom UX zo belangrijk kan zijn en hoe je er zelf aan kan werken.

Nuttig + Bruikbaar = UX

De beste gebruikerservaring is een huwelijk tussen de gewenste functionaliteit en het nodige gebruiksgemak. Je kan immers een geweldig goede structuur en design hebben, maar wanneer je website of webapp niet doet wat je wilt, blijft die vrij nutteloos.

Omgekeerd kan je ook de gewenste functionaliteiten aanbieden, maar zonder een goed design of structuur zal je er ook niet ver mee komen. Samen zorgen ze ervoor dat gebruikers en leads vinden wat ze zoeken. Hoe een goede UX je meer leads kan brengen ontdek je hier.

Waarom inzetten op gebruikerservaring?

Klinkt UX als heel wat werk? Dan heb je niet volkomen ongelijk. Toch raden we aan om te prioriteren en stapsgewijs je UX aan te pakken.

Een goede UX werpt vruchten af. Sta zelf maar eens stil bij je eigen surfgedrag. In een groot deel van de gevallen zal je tijdens het browsen websites die moeilijk te gebruiken zijn, ongestructureerd blijken of niet (meteen) de juiste antwoord bieden, onmiddellijk afschrijven. Er is meestal een groot aanbod en alternatieven zijn er vaak genoeg. Om je dienst of product te kunnen aanschaffen, moeten potentiële klanten het in de eerste plaats kunnen vinden. Zo kan je user experience tegelijk een geweldige troef of een grote barrière vormen.

Hoe doe je dat beter?

In een ideale wereld hou je vanaf het begin van ieder project rekening met de best practices en leg je zo een goede basis waarop gebouwd kan worden. In de realiteit evolueren organisaties (en hun website) vaak organisch, waardoor de website steeds minder gebruiksvriendelijk wordt. Gelukkig is het nooit te laat om je gebruikservaring te verbeteren.

In om het even welke situatie voer je best gebruikerstesten uit. Gebruikerstesten stellen je in staat om zowel problemen als nieuwe kansen in kaart te brengen en om het gedrag en voorkeuren van je gebruikers te onderzoeken. Idealiter worden deze testen dan ook uitgevoerd door testpersonen die representatief zijn voor de gebruikers. Door deze testpersonen een makkelijke maar realistische taak te geven en vervolgens te kijken naar hoe ze dit aanpakken en welke fouten ze maken, win je heel wat nuttige info.

Geschreven door

  • Profielfoto Bram 08056 Final
    Bram EveraerdUX ARCHITECT

Share this post

Benieuwd of jouw website voldoet aan de vijf bouwstenen? Contacteer ons!

Gerelateerde blogberichten