14 november 2023

Het vooronderzoek: de cruciale eerste stap bij een UX-traject

  • Profielfoto Sarie 08379 Final
    Sarie RobijtSERVICE DESIGNER

Denk goed na voordat je aan iets begint. Deze gedachte staat centraal bij een grondig vooronderzoek. Stel, je merkt dat de prestaties van je website niet zo goed zijn. Je besluit om je website volledig te vernieuwen en geeft opdracht voor een redesign. Het gevaar bestaat dat je na verloop van tijd heel wat middelen hebt geïnvesteerd, maar dat er in werkelijkheid weinig verandering is op te merken.

Waar loopt het fout?

Door het negeren van nuttige inzichten over je bezoekers, hun verwachtingen en de pijnpunten die ze ervaren, gooi je meteen wel heel wat potentieel waardevolle informatie de vuilbak in. Wie weet kom je tot de conclusie dat je website er eigenlijk geweldig uit zag, maar dat de inhoud zo onduidelijk was dat je gebruikers er niets van snapten of dat de lange laadtijden iedereen deed afhaken.

Graph

Wat is een vooronderzoek?

Tijdens deze fase proberen we zoveel mogelijk nuttige informatie te verzamelen over je gebruikers en hun ervaring zodat we deze zo goed mogelijk in kaart kunnen brengen. Op die manier gaan we na wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn van je (gebrek aan) resultaten. Vervolgens kan er dan gekozen worden voor de juiste oplossingen. Niet ieder vooronderzoek is noodzakelijk hetzelfde maar volgende stappen komen geregeld aan bod:

  1. Toptakenonderzoek
    Wie bezoekt je website en waarom? Twee simpele vragen die je meteen laten weten of je je doelgroep(en) vlot bereikt en of jouw aanbod overeenstemt met hun vraag. D.m.v. een toptakenenquête die we op je website plaatsen gaan we op zoek naar de toptaken van je website volgens je eigen gebruikers.

  2. Data-analyse
    Een data-analyse geeft onder andere inzicht in waar je gebruikers vandaan komen, wat ze bekijken en waar ze afhaken. We zoomen bij onze data-analyses dus in op het gedrag van de gebruikers en staan ook stil bij de SEO van je website. We bekijken of je website op een correcte en efficiënte manier is ingesteld zodat er geen ongewenste factoren zijn die data-analyses negatief kunnen beïnvloeden.

  3. UX-audit
    We weten nu wie je gebruikers zijn, wat ze op je website zoeken en hoe ze zich gedragen. Met een UX-audit kijken onze UX-experten vervolgens naar de gebruiksvriendelijkheid van je website. Zij gaan op zoek naar mogelijke drempels, verbeterpunten en opportuniteiten.

  4. Gebruikerstesten
    Gebruikerstesten komen in allerlei shapes en sizes. Je kan ze gebruiken om je huidige website op de rooster te leggen of om een prototype van een design te valideren. Afhankelijk van het doel en de middelen wordt er een gepaste methode geselecteerd. Op die manier schaven we onze inzichten over de gebruikservaring bij of valideren we een aantal mogelijke verbeteringen.

  5. Concurrentieanalyse
    Elke onderneming bevindt zich in een unieke situatie. Dit wil echter niet betekenen dat je niets kan leren van je concurrenten. We nemen het volledige landschap onder de loep en nemen hun manier van werken als een extra bron van inzichten om uit te leren en zelf conclusies uit te trekken
UX Menfotoshoot Okt2023 07545

Conclusie

Een goed geformuleerd probleem is al de helft van de oplossing. Een grondig vooronderzoek kan dan ook het verschil zijn tussen efficiënt werken of tasten in het duister. Hoe een vooronderzoek er concreet uitziet kan verschillen maar de essentie blijft steeds dezelfde. Wij raden dan ook ten alle tijde aan om aandacht te schenken aan een vooronderzoek en vooral om voldoende inzichten te verzamelen alvorens van start te gaan met een redesign of een nieuwe website.

Geschreven door

  • Profielfoto Sarie 08379 Final
    Sarie RobijtSERVICE DESIGNER

Share this post

Klaar om aan de slag te gaan met jouw vooronderzoek?

Ik schrijf me in!

Zin om deze sessie te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Inspiratiesessie op maat aanvragen

Zin om deze inspiratiesessie op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Opleiding op maat aanvragen

Zin om deze opleiding op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Ik schrijf me in!

Zin om deze opleiding te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.