12 juni 2023

Verschillende soorten gebruikersonderzoeken voor het verbeteren van User Experience

  • Profielfoto Stijn 08714 Final
    Stijn SoenenART DIRECTOR

Gebruikersonderzoek is een essentieel onderdeel van het ontwerpproces voor het ontwikkelen van digitale platformen. Door inzicht te krijgen in de behoeften, doelen, gedragingen en voorkeuren van gebruikers, kunnen designers en ontwikkelaars betere ervaringen creëren die aansluiten bij de behoeften van de gebruikers.

We sommen een aantal veelvoorkomende gebruikersonderzoeken op die we zelf uitvoeren ter verbetering van je User Experience.

Gebruikerstesten
  • Gebruikersinterviews
    Gebruikersinterviews zijn gestructureerde of semi-gestructureerde gesprekken, uitgevoerd door een gespecialiseerde user researcher, met gebruikers om inzicht te krijgen in hun ervaringen met digitale producten en diensten. Door de juiste open vragen te stellen, kunnen gespecialiseerde researchers inzicht krijgen in de noden en wensen van gebruikers en de uitdagingen die ze tegenkomen bij het gebruik van digitale platformen. Daarnaast is het grote voordeel van deze onderzoeken dat je als researcher extra vragen kan stellen om dieper in te gaan op bepaalde drempels of gebruikerservaringen. Zo haal je het meeste uit je research.
  • Gemodereerde gebruikerstesten
    Gemodereerde gebruikerstesten zijn testen waarbij gebruikers gevraagd worden om specifieke taken op een digitaal platform uit te voeren. Dit gebeurt m.a.w. op basis van een vooraf bepaald scenario. Terwijl de tester de opgelegde taken uitvoert, observeert en meet de researcher hoe deze interageert met de website of de app. Dit kan helpen om problemen op te sporen en te begrijpen hoe gebruikers een product of dienst ervaren. Na de gebruikerstest gaat de user researcher een gesprek aan met de tester om de test te bespreken en om eventueel verder in te gaan op bepaalde ervaringen.
Gebruikerstest energetica
  • Focusgroepen
    Een focusgroep is een sessie waarin een groep gebruikers bij elkaar komt om te discussiëren over hun ervaringen met het difitale platform. Door verschillende gebruikers bij elkaar te brengen, kunnen user researchers inzicht krijgen in de verschillende perspectieven en meningen van gebruikers en hun feedback op een product of dienst verzamelen.
  • Tree testing
    Tree testing is een online test waarmee user researchers de voorgestelde informatiearchitectuur en navigatie van een website kunnen evalueren door gebruikers te vragen items te zoeken op basis van de organisatie en terminologie van de site. Het doel is om te bepalen of gebruikers gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken door enkel de navigatie te tonen. Vaak wordt tree testing uitgevoerd na een card sorting workshop om de geïdentificeerde categorieën te valideren. Tijdens de test krijgen deelnemers een tekstversie van de informatiearchitectuur van de site te zien en voeren ze een reeks taken uit. Door de verzamelde gegevens kunnen researchers afleiden hoe gebruikers op de site navigeren en kunnen ze de informatiearchitectuur optimaliseren, zowel in termen van structuur als benaming.

Het combineren van verschillende gebruikersonderzoeken resulteert in een uitgebreider beeld van de noden en behoeften van de gebruikers. Daarnaast versterkt het de keuzes in het designproces. Beslissingen nemen, doen we nooit op buikgevoel maar zijn steeds gebaseerd op (gegronde) data.

Gebruikersonderzoeken uitvoeren is een belangrijk en essentieel onderdeel van UX-design. Deze helpen met het in kaart brengen van noden, behoeften en gedragingen van de gebruikers om de gebruikerservaring van digitale platformen te verbeteren. Het regelmatig uitvoeren van deze tests zal resulteren in websites of webapplicaties die steeds in lijn liggen met de verwachtingen van je gebruikers. Zo verhoog je niet enkel de klanttevredenheid maar ook je conversieratio. Klinkt goed, toch?

Geschreven door

  • Profielfoto Stijn 08714 Final
    Stijn SoenenART DIRECTOR

Share this post

Benieuwd naar hoe wij jouw platform kunnen verbeteren d.m.v. krachtig onderzoek? Contacteer ons