In deze blog hebben we de top 10 meest gezochte vragen van de afgelopen drie maanden voor je op een rijtje gezet, en bieden we antwoorden en inzichten om je te helpen bij het ontwerpen van betere gebruikerservaringen voor jouw gebruikersportaal of B2B e-commerce webshop. Lees snel verder om meer te weten te komen!
User research voor B2B-webplatformen verschilt niet fundamenteel van die voor B2C-platformen, maar de nadruk ligt hier meer op functionele en zakelijke aspecten. Zo trachten we, d.m.v. gebruikersonderzoeken, te identificeren wat de belangrijkste toptaken, user flows en functionele vereisten zijn van klanten. We brengen opportuniteiten en uitdagingen in kaart en zorgen in een volgende fase dat deze vertaald worden in gebruiksvriendelijke (high fidelity) wireframes.
Door UX-research & UX-design als een iteratief proces te implementeren om zo de behoeften en doelen van je gebruikers niet uit het oog te verliezen. Zo kan je als bedrijf steeds de gebruikerservaring bewaken en verbeteren en daardoor ook de klanttevredenheid behouden of zelfs verhogen. Zeg nu zelf: een portaal dat duidelijk en doelgericht is, werkt toch gewoon beter? Door de complexiteit te verminderen en de functionaliteiten te verbeteren zullen professionelen sneller gebruik maken van je platform en tot het gewenste einddoel komen. Dat kan gaan van het vinden van de juiste informatie tot het plaatsen van een grote bestelling.
Enkele van de belangrijkste UX-design trends voor B2B-webplatformen die in 2023 niet meer weg te denken zijn, zijn o.a.
Case: Energetica Natura – online adviezen in een klantenportaal, op maat per gebruiker
Hoe eenvoudiger en duidelijker je design, hoe sneller je klanten hun weg zullen vinden en dus minder nood zullen hebben aan klantenservice. UX-design begeleidt je gebruikers naar hun einddoel en zorgt ervoor dat zij minder fouten maken. Denk hierbij aan een goede navigatie of een goed uitgewerkte zoekfunctie.
Maken ze toch fouten, begeleid hen dan door goede feedback te bieden of voorzie een sectie met veelgestelde vragen (FAQ) waar ze ook een antwoord kunnen vinden.
De belangrijkste UX-designprincipes voor B2B-platformen zijn vergelijkbaar met die voor B2C-omgevingen, zoals gebruiksgemak, efficiëntie, betrouwbaarheid, consistentie en personalisatie. Er is echter meer nadruk op de functionaliteit en zakelijke aspecten van de gebruikerservaring.
Conversies op een B2B-platform, net zoals op B2C-platformen, steunen op een goede begeleiding van de gebruiker zodat deze gemakkelijker de gewenste actie uitvoert:
Kortom, er zijn een hele hoop zaken die je kan optimaliseren om conversieratio’s te verhogen. Belangrijk is om grondige analyses te doen en je eigen doelen niet uit het oog te verliezen. Daar komt UX-research en –design zeer goed te pas!
Case: Laroy – E-commerce voor B2B, mogelijkheid om bulkbestellingen te plaatsen
Onderzoek en design vormen twee belangrijke elementen die deel uitmaken van een voortraject wanneer men een nieuwe website laat ontwikkelen. Zo kunnen gebruikerstesten de wensen van je eigen klanten in kaart brengen, zorgt data-analyse voor harde cijfers van je huidig platform maar zal je ook toptaken kunnen identificeren, brengt een functionele analyse functionaliteiten in kaart die het gebruikersgemak kunnen verbeteren, …
Data die de basis vormt om (high fidelity) wireframes of prototypes op te maken die de ruggengraat van je nieuwe website zijn. Het is met andere woorden een essentieel onderdeel als je een gebruiksvriendelijke conversiegerichte website wil op maat van jouw en je gebruikers hun behoeften. Een UX-designer en/of functioneel analist zal tijdens het ontwikkelingsproces ook bewaken dat de designs goed worden opgevolgd en werkt daarvoor vaak samen met verschillende partijen: ontwikkelaar, klant en gebruikers. Een onmisbare schakel in het proces!
Enkele uitdagingen bij het uitvoeren van user research i.k.v. het ontwikkelingsproces en/of redesigns van B2B-platformen zijn o.a.:
Uitdagingen die UX-designers & researchers maar al te graag aangaan. Het maakt dan ook deel uit van onze job. Net daarom is een goede samenwerking met verschillende partijen van essentieel belang om deze uitdagingen in een succes om te zetten.
Case: Visit Flanders – workshops om content te structureren en een persoonlijke ervaring te creëren
UX-design kan helpen bij het verhogen van interacties van B2B-gebruikers door het vereenvoudigen van complexe taken, het verbeteren van de workflow en het minimaliseren van fouten. Dit kan worden bereikt door een intuïtieve interface te ontwerpen, door slimme functies te bieden die taken automatiseren en door een efficiënte navigatie en zoekfunctionaliteit te bieden.
Om de merkreputatie van een B2B-bedrijf te verbeteren, kan UX-design worden ingezet om de gebruikerservaring te optimaliseren en zo de betrouwbaarheid en kwaliteit van het bedrijf te benadrukken. Daarnaast denken we ook meteen aan Employer Branding. Je eigen medewerkers ambassadeurs maken, is de beste reclame die je kan hebben. Denk hierbij aan een jobportaal waar je de bedrijfscultuur op kan weergeven.
Kortom, verbeteren doe je door in te zetten op een aantrekkelijk en professioneel ontwerp dat de waarden en identiteit van je merk weerspiegelt alsook de algehele gebruikerservaring op je webplatform optimaliseert.
Na het lezen van deze top 10 meest gestelde vragen ben je helemaal klaar om de uitdaging aan te gaan en te kiezen voor een op-en-top gebruikerservaring voor je webplatform. Vergeet niet dat gebruikersbehoeften altijd voorop moeten staan bij het ontwerpen van B2B-webplatformen en dat het betrekken van UX-designers en user research een essentiële stap is in het ontwikkelingsproces.