Wanneer men spreekt over de UI van een website gaat het over de grafische vormgeving. Dit slaat op de esthetische elementen waarmee de bezoeker in contact komt.
Enkele voorbeelden van UI-elementen op een webpagina:
Een goede UI is uitnodigend, intuïtief, houdt de aandacht vast en zet aan tot actie. Anderzijds wil je natuurlijk ook dat je website hetzelfde karakter uitstraalt als je bedrijf.
Met een handige (gratis) tool zoals Google Optimize kan je zelf A/B testen wat het beste werkt. Zo kan je bijvoorbeeld nagaan of je call-to-action meer kliks genereert wanneer de knop rood of blauw gekleurd is. Op basis hiervan kan je vervolgens je website optimaliseren.
In tegenstelling tot UI speelt UX zich meer af op de achtergrond. Hier gaat het vooral over de structuur en de functionaliteit van de website. Je wilt er namelijk voor zorgen dat bezoekers een positieve gebruikservaring hebben op je website en makkelijk vinden wat ze zoeken.
Wanneer een bezoeker een goede beleving ervaart op je website, is de kans groter dat die converteert en/of terugkomt naar je website.
Bovendien heeft UX optimalisatie ook een positieve impact op je website op vlak van SEO. Zoekmachines als Google maken namelijk gebruik van algoritmes die de gebruiksvriendelijkheid van je website meten. Een website met een slecht UX-design zal dus minder goed scoren in de SERP (Search Engine Result Page).