Bij A/B testing leggen we verschillende variaties van een bepaald element bij een testgroep voor. Zo kunnen we o.a. bepaalde designelementen met elkaar aftoetsen door variaties in kleuren, vormen maar evengoed tekst met elkaar te testen. Het doel van deze testing is om een zo hoog mogelijk conversie- of doorklikratio te behalen.
In de meeste gevallen krijgen gebruikers deze variaties in een bepaalde tijdsperiode in een 50/50 verdeling te zien. Maar je kan evengoed een A/B/C of multivariate test opzetten waarbij je een andere verdeling krijgt. Daarna kunnen de resultaten geanalyseerd worden en kan de winnende variatie gekozen worden.
Met A/B testing streven we dus naar de hoogste interactie. We willen kleuren, knoppen en wervende tekst die jouw doelgroep aanzet tot actie: aankopen doen, solliciteren, contact opnemen, ... Maar net zoals bij kledingstijlen veranderen onze voorkeuren al eens. Daardoor is het aangewezen om A/B testing op regelmatige basis uit te voeren om steeds de beste resultaten te blijven behouden.
Ontdek onze onderzoeksmethodes.