OLV Ziekenhuis
Een digitale transformatie op basis van een uitgebreid strategisch onderzoek en een knap staaltje UX-design. Het doel? Een sterke nieuwe website die de bezoeker helpt om snel en eenvoudig de juiste informatie terug te vinden.
Strategisch onderzoek omgezet in informatiearchitectuur en een knap design
Het Onze-Lieve-Vrouw Ziekenhuis met haar 3 campussen te Aalst, Asse en Ninove is een patiëntgericht, lokaal verankerd ziekenhuis met een breed zorgaanbod. Naast een brede waaier aan medische raadplegingen, onderzoeken, ingrepen, behandelingen en nazorg zijn zij ook voortrekker op het vlak van minimaal-invasieve technieken en precisiechirurgie met ondersteuning van de operatierobot. Een staaltje innovatie die de impact van een ingreep zoveel mogelijk beperkt, zodat een sneller herstel voor patiënten mogelijk wordt. Dankzij een kleine 3.000 slimme koppen in dienst en meer dan 90.000 opnames per jaar behoren zij tot een van de grootste niet-universitaire ziekenhuizen in Vlaanderen.
Onze adviezen berusten steeds op data. Een grondig en uitgebreid strategisch onderzoek vormde dan ook de start van deze samenwerking.
Met al de inzichten die we uit het strategisch onderzoek verworven hebben, was onze UX-expert dan ook in staat om samen met de klant een nieuwe informatiearchitectuur (IA) op te maken. Een belangrijke taak waarbij onze expert de structuur van de nieuwe website in kaart brengt. Een essentiële en cruciale stap om de gebruikerservaring te verbeteren. Zeker als je zoveel informatie aanbiedt.
De volgende logische stap is om de data-inzichten en de websitestructuur om te zetten naar wireframes. Onze UX-expert verzorgde dynamische wireframes of prototypes waarin alle toptaken de juiste plaats krijgen. De klant kan in deze fase reeds een goed gevoel krijgen van hoe de nieuwe website er gaat uitzien. Zo zijn al onze UX-prototypes aanklikbaar en vullen we deze zo veel als mogelijk met echte content.
Het doel van dit onderzoek is voornamelijk om de toptaken van de site in kaart te brengen. Daarnaast onderzoeken we ook de customer flows om deze te kunnen optimaliseren. Als extra aanvulling polsen we naar de mening van de bezoeker zelf. Zo deden we een toptaken onderzoek waarbij we onderzochten welke doelgroepen het meest vertegenwoordigd waren en wat deze dan exact zochten op de website. Samengevat bestond ons uitgebreid onderzoek voor de nieuwe website uit:
Op basis van de data plaatsen we het maken van een afspraak centraal voor patiënten. Alsook werd een zoekfunctie sterk gevisualiseerd om snel de juiste informatie te kunnen terugvinden. Met een duidelijker en eenvoudiger menu schoven we de toptaken naar voor. Een knap staaltje doorgedreven UX-design.
Tot slot kregen de wireframes een visuele vormgeving volgens de huistijlgids van OLVZ. Niet enkel functioneel en gebruikersgemak ten top, maar ook naar uitstraling zorgden we voor een frisse en nieuwe look die deze digitale transformatie doet shinen.
In deze fase zorgen we ervoor dat de structuur en voorgestelde designs op alle schermen passen en functioneel zijn. Onze designs zijn m.a.w. steeds responsive. Ook voor mobiel bedachten we grondig de beste manier om de gebruiker op weg te helpen met zijn/haar vraag.
Ook naar training en ondersteuning toe vond het team van OLVZ het belangrijk om zelf de handen uit de mouwen te steken. Zo gaven we hen een SEO-opleiding om het begrip te verduidelijken en opdat ze SEO-optimalisaties zelf op de eigen nieuwe website zouden kunnen implementeren. We verrijkten hen met tips omtrent SEO-copywriting en technische SEO. Een ideale handleiding om (wetenschappenlijke) teksten te schrijven voor web – én patiënten.
Het wordt ons steeds duidelijker hoe belangrijk de zorgsector in onze maatschappij wel niet is. Het vinden van informatie is dan ook essentieel voor een website in deze sector. We hebben op basis van een diepgaand strategisch onderzoek een nieuwe duidelijke structuur voorgelegd en knappe designs voorgesteld die de gebruikerservaring ten volle ondersteunt. Een sterke nieuwe website die nu online staat! Neem zeker eens een kijkje.