Flanders sfeerbeeld

UX slaat een brug tussen internationale organisaties en experten van VISIT FLANDERS

  • UX-Design

Meet in Flanders

Als deel van de Vlaamse Overheid en Toerisme Vlaanderen geeft Meet in Flanders gratis advies aan internationale organisaties die een congres willen organiseren op Vlaams grondgebied.

Anders dan lokale conventiebureau’s wil Meet In Flanders vooral een inspirerende en verbindende rol op zich nemen. UXMen hielp hen een brug slaan tussen organisaties en hun eigen experten. Om die expertise in de verf te zetten, hielpen onze UX-designers met een nieuwe informatiearchitectuur, customer journeys en high fidelity wireframes.

Meetinflanders homepage Mobile
Robin en Bram

Waarom aankloppen bij UXMen?

Voor Toerisme Vlaanderen werd al eerder een nieuwe website in Drupal ontwikkeld. De subsites van Toerisme Vlaanderen - zoals Meet in Flanders - moeten op basis van dit framework en met diezelfde componenten gebouwd worden.

Om hen te begeleiden in dit proces zocht Meet in Flanders een UX-designer. Een designer helpt een informatiearchitectuur opstellen, customer journeys van verschillende doelgroepen definiëren en high fidelity wireframes designen op basis van het framework van Toerisme Vlaanderen.

Informatiearchitectuur

We vonden de sweet spot tussen de doelstellingen van Meet In Flanders en de doelgroep die we daarna in een overzichtelijke structuur goten.


Customer Journey

Met diepte-interviews brachten we de customer journey in kaart.


High fidelity Wireframes

Om onze designkeuzes voor te stellen, maakten we gebruik van high fidelity wireframes, meteen in de juiste branding en met reële content.


Meetinflanders sfeerbeeld

Starten met onderzoek

Een design bestaat niet in het luchtledige. Een website trekt tal van mensen aan, met hun eigen persoonlijkheden, context en doelen. Daarom is onderzoek naar doelgroepen zo belangrijk.

Meet in Flanders wou in eerste instantie een vermoeden gestaafd zien door data. Hun buikgevoel zei dat de doelgroepen vooral inspiratie komen opdoen en minder puur praktische informatie zoeken op de website. Aan de hand van interviews en data-analyse konden we dit vermoeden alvast bevestigen.


De interviews, KPI-workshop en een data-analyse bundelden we in een strategisch adviesrapport.

Concreet werd er uit elke doelgroep iemand gerekruteerd om een diepgaand interview af te nemen. Zo brachten we verschillende customer journeys in kaart. Vervolgens organiseerden we een KPI-workshop om de doelstellingen van de organisatie en bijgevolg van de website scherp te stellen.

De interviews, KPI-workshop en een data-analyse bundelden we in een strategisch adviesrapport. Dit rapport geeft een duidelijk beeld van de huidige situatie en bestaande opportuniteiten, een ideale basis om het design op te bouwen.

Design in drie sprints

Zoals bepaald in het strategisch rapport, moet de website een belangrijke tool worden in de marketingstrategie. Het nieuw design moet internationale organisaties aanspreken en inspireren om congressen in Vlaanderen te organiseren. Een duidelijke profilering voor Meet in Flanders en de rol die de organisatie kan spelen verdiende ook extra aandacht.

Door het team moet de website makkelijk te beheren zijn, zodat iedereen voldoende vrijheid heeft om gebruiksvriendelijk en vlot inspirerende cases en successtories te plaatsen.

We organiseerden 3 designsprints met op het einde telkens een technisch overlegmoment met de webbouwer en een demo met de klant. Eerst namen we de informatiearchitectuur onder handen. Om de belangrijkste pagina’s zo nauw mogelijk bij het uiteindelijke resultaat voor te stellen, creëerden we een clickable prototype met high fidelity wireframes en reële content.

“Een betrouwbare partner die gedurende de tijd van het project bijna aanvoelt als een deel van het team, zo zou ik UXMen omschrijven. Onze projecten bij Toerisme Vlaanderen omvatten best veel doelgroepen, maar met zijn gevoel voor inleving en probleemoplossend vermogen slaagde Stijn, de UX Designer met wie we het nauwst samenwerkten, er steeds in een geschikt antwoord te verzinnen op die uitdagingen. Dat het UXMen-team enerzijds met een frisse blik naar vraagstukken kan kijken, maar daarbij toch steeds rekening weet rekening te houden met de situatie van de klant is voor mij een van hun grootste troeven.”
Laura Terlaeken
Digital Marketing Officer

Focus op doelstellingen

Tijdens de KPI-workshops brachten we de bedrijfsdoelstellingen van de organisatie in kaart. Die werden vertaald naar specifieke doelstellingen van de website.

Met al deze ambities in het achterhoofd, besteedden we meer aandacht aan de bereikbaarheid van de experts door een sticky banner met hun contactgegevens te ontwerpen. Building blocks van Toerisme Vlaanderen werden maximaal herbruikt en aangevuld met extra componenten die specifiek zijn ontwikkeld voor Meet in Flanders.

Bovendien optimaliseerden we de leadgeneratie die via het downloaden van e-books binnenkomen. Zo ontwierpen we een speciaal component en kreeg elke boek een eigen landingspagina met meer uitleg en formulieren om te downloaden of om je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Op de homepagina bouwden we ook een pop-up om bepaalde boeken te kunnen pushen.


MeetinFlanders landingspagina
MeetinFlanders op desktop en mobile
MeetinFlanders homepage op tablet en mobile

Eindresultaat

Na een bevraging van alle doelgroepen en een doordachte IA, is het eindresultaat een inspirerende website geworden die beantwoordt aan de noden van alle doelgroepen.

Cases en testimonials worden ingezet om te inspireren en de retentie te verhogen. Bovendien schuiven we met slim geplaatste crosslinks de expertise in key industries naar voren. We linken deze aan de successtories die op hun beurt gekoppeld zijn aan venues en bestemmingen. Zo spinnen we een web aan content voor meer stickiness op de website.

Vlaanderens mooiste congreslocaties en de expertise van Meet In Flanders krijgen nu eindelijk de exposure die ze verdienen.

Dropsolid uit Gent wist onze UX-designs perfect om te zetten in een prachtige Drupal-website.

Op zoek naar een partner voor UX design?