Lcl: mensen aan het werk

LCL Service Hub

Een platform gebouwd voor efficiëntie en gebruiksgemak

Ontdek hoe UXMen in co-creatie met LCL en Cu.be de LCL Service Hub ontwikkelde. Dit B2B-platform biedt 40+ nieuwe functies, waaronder selfservice connectiviteitsaanvragen, met een focus op efficiëntie en gebruiksgemak.

Lcl sign in op het dashboard
Dashboard LCL

Uitdaging

LCL, een toonaangevende speler in datacenters, had de wens om hun bestaande online servicedesk volledig te vernieuwen en om te vormen tot een uitgebreider en innovatief platform: de LCL Service Hub. Dit platform moest alle datacenterdiensten van LCL bundelen en een intuïtieve interface bieden die beter aansloot bij de moderne verwachtingen van hun klanten.

Cu.be is een Belgisch softwarebedrijf met meer dan 20 jaar ervaring in softwareontwikkeling. Ze zijn gespecialiseerd in het automatiseren, verbinden en digitaliseren van bedrijfsprocessen.

Werknemer LCL
Dashboard op een tablet van shipment requests

Onze aanpak

Als UX-partner werken we vanaf de start nauw samen met LCL en hun ontwikkelingspartner Cu.be om van dit ambitieuze project een succes te maken. We begonnen met het uitwerken van de vereisten op basis van een Word-document met alle klantverwachtingen. Tijdens de verschillende kick-off workshops verdiepten we ons in de specifieke noden van de eindgebruikers en vertaalden die naar heldere customer journeys

De focus lag op het stroomlijnen van taken zoals onboarding, het aanvragen van connectiviteit en het centraliseren van support. De nauwe samenwerking met de klant en de uitgevoerde workshops zorgden ervoor dat we elke functionaliteit grondig konden doorgronden en optimaliseren. Op die manier konden we samen met LCL het platform van de grond af aan opbouwen, met de gebruiker steeds centraal in het proces.

Access request
Dashboard wireframes

Bij het ontwerpen van het LCL Service Hub-platform kozen we om eerst low-fidelity wireframes te maken. Dit gaf ons de mogelijkheid om snel ideeën te visualiseren zonder in detail te treden, zoals bijvoorbeeld bij het dashboard. Deze aanpak stelde ons in staat om de layout te testen en feedback van stakeholders te verzamelen voordat we verder gingen met de gedetailleerde uitwerking van het ontwerp.

Search en Cross connects LCL

Iteratief design en ontwikkeling

Elk concept werd iteratief verfijnd op basis van feedback van zowel de business als de technische teams van LCL. Een van de belangrijkste toevoegingen op vraag van klanten was bijvoorbeeld het interactieve kabelboek, waarmee gebruikers eenvoudig connectiviteitsaanvragen kunnen doen. Ook het gebruikersbeheer werd sterk vereenvoudigd, waardoor klanten met slechts enkele klikken toegang krijgen tot informatie over wie welke machtigingen heeft binnen hun organisatie.

Het project draaide niet alleen om functionaliteit, maar vooral om gebruiksvriendelijkheid. Het was cruciaal om een platform te ontwerpen dat intuïtief en eenvoudig te gebruiken is, zodat klanten snel hun weg kunnen vinden in de vele functies die het biedt. Door middel van feedbacksessies met gebruikers en het LCL serviceteam, verfijnden we voortdurend de werking van het platform.

De samenwerking met UXMen heeft ons in staat gesteld om vernieuwende oplossingen te ontwikkelen die perfect aansluiten bij de behoeften van de gebruikers van ons platform. Hun expertise in user experience en design, waren de bouwstenen voor het creëren van intuïtieve en gebruiksvriendelijke interfaces in een moderne LCL look en feel. Hierdoor hebben zij een belangrijke rol gespeeld in de verhoogde tevredenheid van onze klanten m.b.t. de LCL Service Hub. De open communicatie en flexibiliteit van UXMen heeft ervoor gezorgd dat we snel konden inspelen op veranderingen en feedback tijdens het project. Wij blikken alvast terug op een succesvolle samenwerking waarin beide partijen hebben geleerd hoe te innoveren binnen elkaars sector.”

Schermafbeelding 2024 10 22 om 13 44 03
Antje Letens
Business Project Coordinator
dashboard en een mobiele weergave van de navigatie

Implementatie en technische realisatie

Na elke goedgekeurde ontwerpfase hebben we de front-end volledig opgebouwd met HTML, SCSS, JavaScript en Twig, waarbij we een component-gebaseerde aanpak hanteerden. Dit heeft geleid tot een robuuste en schaalbare front-end, die zowel responsief als intuïtief is. Door het gebruik van Twig als templating engine en het ontwikkelen van een uitgebreide, gedocumenteerde componentenbibliotheek, hebben we een hoogwaardige en goed onderhoudbare codebase gecreëerd.

Patch book

Resultaat

De LCL Service Hub biedt nu een breed scala aan datacenterdiensten, van het beheren van machtigingen tot het aanvragen van support en connectiviteitsdiensten. De toevoeging van 40 nieuwe features, waaronder het geavanceerde gebruikersbeheer en automatiseringen zoals het selfservice kabelboek, maken het platform niet alleen innovatief, maar ook extreem efficiënt en gebruiksvriendelijk. Dankzij deze iteratieve samenwerking blijft het platform ook na de lancering flexibel genoeg om nieuwe functies toe te voegen, zodat het steeds kan blijven inspelen op de veranderende noden van de klant.

Op zoek naar een betrouwbare partner voor UX-designprojecten?

Ik schrijf me in!

Zin om deze sessie te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Inspiratiesessie op maat aanvragen

Zin om deze inspiratiesessie op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Opleiding op maat aanvragen

Zin om deze opleiding op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Ik schrijf me in!

Zin om deze opleiding te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.