Wanneer contentstrategie en informatie-architectuur elkaar versterken
Flexso is een end-to-end SAP implementatiepartner. Ze helpen organisaties om alles uit hun SAP-investeringen te halen. Ze bouwen samen met klanten aan oplossingen voor een vlotte digitale transformatie op maat van de klant, de sector, …
We zorgen voor strategische ondersteuning voor-, tijdens en na de bouwfase van de website. De user experience primeert tijdens dit proces.
We combineren een data-analyse, concurrentie-analyse en toptakenonderzoek tot één rapport. Met dit rapport kunnen we de huidige situatie begrijpen en onze bevindingen meenemen naar de structuur van de nieuwe website.
Met het SEO en keywordonderzoek kijken we wat de verschillende competence centers uniek hebben. We formuleren een contentstrategie om de drie website samen te voegen.
Op basis van de intakegesprekken, analyses en feedback van het Flexso team creëren we een informatie-architectuur. De grootste uitdaging is om van drie uiteenlopende structuren naar één te gaan.
We creëren een sterker platform om content marketing, employer branding, lead generation en conversie-optimalisatie te verbeteren. In dit proces hebben we een aantal UX-uitdagingen geniaal opgelost, al zeggen we het zelf.
De drie grootste uitdagingen waren de brands samenbrengen tot één website, het internationale karakter verbeteren zodat Flexso nieuwe markten kan betreden en employer branding voldoende aandacht bieden.
Elke brand heeft zijn eigen omgeving gekregen op de nieuwe website. Het is belangrijk dat de brands op zich enerzijds een eigen identiteit krijgen, maar dat ze anderzijds allemaal op één website te vinden zijn.
Flexso for People en Flexso Digital zijn de eerste brands met een eigen service pagina waar de focus ligt op de expertises, cases, vacatures, evenementen, ... die hun brand uniek maken.
De volgende uitdaging was het internationale karakter van Flexso. Daar komen natuurlijk verschillende talen en landen bij kijken, maar niet alle content wordt vertaald door het team van Flexso. Hoe zorgen we toch voor een verbeterde gebruikservaring in alle talen en landen? Onze UX-strategen lossen dit op met een kwiek truukje. De artikels die bijvoorbeeld enkel in het Engels bestaan, kan je telkens vanuit een andere taal terugvinden met een verwijzing – in de eigen taal – naar het originele artikel.
Met het nieuwe design ondersteunen we Flexso's employer branding. De Werken bij Flexso-pagina is een duidelijke en contentvolle landingspagina, veel meer dan een simpele oplijsting van openstaande vacatures.
We analyseren de online aanwezigheid van de drie websites: Flexso, Flexso for People en Flexso Digital. We duiken in de cijfers van analytics en leren o.a. welke menu-items het meest worden bekeken en op welke pagina’s de exit rate hoog is. We verzamelen key take-aways voor de nieuwe website.
Via een Hotjar toptakenonderzoek leren we de websitebezoekers op de drie websites beter kennen. We vragen de bezoeker hoe hij zichzelf identificeert (sollicitant, klant, potentiële klant, …) en welke informatie hij op de website zoekt. We verbeteren de kwaliteit door de websites samen te voegen. De bezoeker kan nu alle informatie op één plaats terugvinden en we vergemakkelijken de weg naar conversie.
Voordat we fantaseren over de navigatie en structuur van de nieuwe website, onderzoeken we hoe de verschillende brands zich differentiëren. Welke zoektermen horen waar thuis en welke van deze zoektermen dragen een hoog zoekvolume? Flexso Digital leunt bijvoorbeeld meer aan bij zoektermen als IT en SAP-integratie, terwijl Flexso for People gevonden wil worden op HR-gerelateerde termen.
De resultaten uit de contentstrategie helpen ons om de structuur te bepalen: welke topics zijn uniek genoeg om per brand te exploiteren en welke topics omarmen het geheel? Het leuke aan deze case is dat we de expertise van onze SEO-wizards mooi kunnen samenbrengen met die van onze user experience designers.
We hebben in UXMen een partner gevonden die luistert naar onze uitdagingen en deze kan omzetten naar een gebruiksvriendelijk design. We kregen de nodige begeleiding om analytische en strategische data om te zetten in een visueel product. Ook bij de livegang en de maanden erna kunnen we nog steeds rekenen op hun UX en marketing expertise.
We vertalen alle bevindingen in één uniforme navigatiestructuur. In een eerste fase presenteren we een architectuur van hoe wij de toptaken en customer journey van hun nieuwe all-in-one website voorstellen. Na enkele contactmomenten en brainstorms werken we de informatie-architectuur verder uit tot een klikbaar prototype.
Het prototype benadert het beoogde design zodat het team van Flexso al kan proeven van de look & feel van de nieuwe website. We bouwen dit design ook deels met tastbare content om een realistische website te visualiseren. Het design maakt gebruik van de bestaande stijltegels die Flexso in hun huisstijlgids aanleverde.
Ons design kwam in de handen van onze vertrouwde developer partner Digital Pulse. Dit partnerschap heeft grote voordelen. Onze UX-strategen begeleiden de klant tijdens de development fase, zo was er bij elke meeting een strateeg aanwezig. Onze marketeers bezorgen de nodige analytics, data dashboards en custom tracking. Een redirectplan mag ook niet ontbreken om de impact op SEO zo miniem mogelijk te houden bij de livegang van de nieuwe website.
Ons nieuw web design maakt de Flexso website future-proof. We bieden middelen om consistent en overzichtelijk services of brands te etaleren en om eenvoudig nieuwe markten te betreden. De uitvoering van deze opdracht bracht onze expertises samen, #teamwork.