Flexso sfeerbeeld

Wanneer contentstrategie en informatie-architectuur elkaar versterken

  • UX-Onderzoek
  • UX-Design
  • Informatiearchitectuur
  • Functionele Analyse

Flexso

Flexso is een sterk groeiend bedrijf. Deze organische groei vraagt om een interne brand oefening, een nieuwe strategie en een webdesign dat daarbij aansluit.

Flexso bestaat uit verschillende competence centers met elk hun eigen expertise. Sommige competence centers – ook wel brands genoemd – beschikten over een eigen website, maar de expertises breiden steeds meer en meer uit. Flexso vond in UXMen een partner om op een consistente manier alle informatie op één platform te verzamelen. Onze UX-strategen begeleiden de klant doorheen het volledige traject.

Flexso Homepage op mobile
Flexso Homepage op een laptop

Experten in SAP

Flexso is een end-to-end SAP implementatiepartner. Ze helpen organisaties om alles uit hun SAP-investeringen te halen. Ze bouwen samen met klanten aan oplossingen voor een vlotte digitale transformatie op maat van de klant, de sector, …

UX strategie

We zorgen voor strategische ondersteuning voor-, tijdens en na de bouwfase van de website. De user experience primeert tijdens dit proces.

Strategisch vooronderzoek

We combineren een data-analyse, concurrentie-analyse en toptakenonderzoek tot één rapport. Met dit rapport kunnen we de huidige situatie begrijpen en onze bevindingen meenemen naar de structuur van de nieuwe website.

SEO-onderzoek

Met het SEO en keywordonderzoek kijken we wat de verschillende competence centers uniek hebben. We formuleren een contentstrategie om de drie website samen te voegen.

Navigatie en architectuur

Op basis van de intakegesprekken, analyses en feedback van het Flexso team creëren we een informatie-architectuur. De grootste uitdaging is om van drie uiteenlopende structuren naar één te gaan.

Flexso sfeerbeeld

UX strategie voor de nieuwe website

We creëren een sterker platform om content marketing, employer branding, lead generation en conversie-optimalisatie te verbeteren. In dit proces hebben we een aantal UX-uitdagingen geniaal opgelost, al zeggen we het zelf.

De drie grootste uitdagingen waren de brands samenbrengen tot één website, het internationale karakter verbeteren zodat Flexso nieuwe markten kan betreden en employer branding voldoende aandacht bieden.

Subsites binnen de hoofdwebsite voor brands

Elke brand heeft zijn eigen omgeving gekregen op de nieuwe website. Het is belangrijk dat de brands op zich enerzijds een eigen identiteit krijgen, maar dat ze anderzijds allemaal op één website te vinden zijn.

Flexso for People en Flexso Digital zijn de eerste brands met een eigen service pagina waar de focus ligt op de expertises, cases, vacatures, evenementen, ... die hun brand uniek maken.

Alle artikels kunnen worden vertaald

De verschillende talen beheerbaar maken

De volgende uitdaging was het internationale karakter van Flexso. Daar komen natuurlijk verschillende talen en landen bij kijken, maar niet alle content wordt vertaald door het team van Flexso. Hoe zorgen we toch voor een verbeterde gebruikservaring in alle talen en landen? Onze UX-strategen lossen dit op met een kwiek truukje. De artikels die bijvoorbeeld enkel in het Engels bestaan, kan je telkens vanuit een andere taal terugvinden met een verwijzing – in de eigen taal – naar het originele artikel.

Employer branding in the picture op de website

Met het nieuwe design ondersteunen we Flexso's employer branding. De Werken bij Flexso-pagina is een duidelijke en contentvolle landingspagina, veel meer dan een simpele oplijsting van openstaande vacatures.

Employer branding bij Flexso

Analyse van de huidige website

We analyseren de online aanwezigheid van de drie websites: Flexso, Flexso for People en Flexso Digital. We duiken in de cijfers van analytics en leren o.a. welke menu-items het meest worden bekeken en op welke pagina’s de exit rate hoog is. We verzamelen key take-aways voor de nieuwe website.

Via een Hotjar toptakenonderzoek leren we de websitebezoekers op de drie websites beter kennen. We vragen de bezoeker hoe hij zichzelf identificeert (sollicitant, klant, potentiële klant, …) en welke informatie hij op de website zoekt. We verbeteren de kwaliteit door de websites samen te voegen. De bezoeker kan nu alle informatie op één plaats terugvinden en we vergemakkelijken de weg naar conversie.

SEO en contentstrategie

SEO onderzoek en contentstrategie

Voordat we fantaseren over de navigatie en structuur van de nieuwe website, onderzoeken we hoe de verschillende brands zich differentiëren. Welke zoektermen horen waar thuis en welke van deze zoektermen dragen een hoog zoekvolume? Flexso Digital leunt bijvoorbeeld meer aan bij zoektermen als IT en SAP-integratie, terwijl Flexso for People gevonden wil worden op HR-gerelateerde termen.

De resultaten uit de contentstrategie helpen ons om de structuur te bepalen: welke topics zijn uniek genoeg om per brand te exploiteren en welke topics omarmen het geheel? Het leuke aan deze case is dat we de expertise van onze SEO-wizards mooi kunnen samenbrengen met die van onze user experience designers.

We hebben in UXMen een partner gevonden die luistert naar onze uitdagingen en deze kan omzetten naar een gebruiksvriendelijk design. We kregen de nodige begeleiding om analytische en strategische data om te zetten in een visueel product. Ook bij de livegang en de maanden erna kunnen we nog steeds rekenen op hun UX en marketing expertise.
Lien Desmet
Marketing & Communication

Informatie-architectuur en design voor Flexso

We vertalen alle bevindingen in één uniforme navigatiestructuur. In een eerste fase presenteren we een architectuur van hoe wij de toptaken en customer journey van hun nieuwe all-in-one website voorstellen. Na enkele contactmomenten en brainstorms werken we de informatie-architectuur verder uit tot een klikbaar prototype.

Het prototype benadert het beoogde design zodat het team van Flexso al kan proeven van de look & feel van de nieuwe website. We bouwen dit design ook deels met tastbare content om een realistische website te visualiseren. Het design maakt gebruik van de bestaande stijltegels die Flexso in hun huisstijlgids aanleverde.

Design van verschillende doelgroepen

Teamwork

Ons design kwam in de handen van onze vertrouwde developer partner Digital Pulse. Dit partnerschap heeft grote voordelen. Onze UX-strategen begeleiden de klant tijdens de development fase, zo was er bij elke meeting een strateeg aanwezig. Onze marketeers bezorgen de nodige analytics, data dashboards en custom tracking. Een redirectplan mag ook niet ontbreken om de impact op SEO zo miniem mogelijk te houden bij de livegang van de nieuwe website.

Ons nieuw web design maakt de Flexso website future-proof. We bieden middelen om consistent en overzichtelijk services of brands te etaleren en om eenvoudig nieuwe markten te betreden. De uitvoering van deze opdracht bracht onze expertises samen, #teamwork.

Op zoek naar een partner voor UX design?