A/B-testen voor een hogere conversieratio

Wil je je website optimaliseren en je conversiepercentage zo verhogen? Via A/B-testing ontdek jij welke webelementen écht werken bij jouw prospecten en welke je maar beter achterwege laat. Het team van UXMen voert deze A/B-testen deskundig voor jou uit en schotelt je een uitgebreid rapport voor met alle bevindingen. Zo haal jij het maximum uit je website.

UX Menfotoshoot Okt2023 08559
AB testen complicated

A/B-testen, hoe werkt dat eigenlijk?

Als je een gloednieuwe webpagina online publiceert, ben je wellicht benieuwd hoe jouw webbezoekers hiermee interageren. Idem wanneer een bestaande webpagina bijvoorbeeld minder goed presteert. Klikken prospecten meer op een groene of rode call-to-actionknop? Converteren ze als er veel uitleg op de pagina staat of eerder weinig? Gaan ze sneller over tot een aankoop als er wel of geen euroteken bij de prijzen staat? Het zijn vaak de kleinste details die een fenomenaal verschil maken.

AB testen

Bij een A/B-test of ‘split-test’ creëer je twee varianten van eenzelfde webpagina(onderdeel): een basis- of controleversie A en een alternatieve versie B. De variaties kunnen zitten in bijvoorbeeld tekst, afbeeldingen, kleuropmaak of call-to-actions (CTA’s). Je stuurt 50% van de webbezoekers naar de ene versie en 50% naar de andere. Zo onderzoek je welke stijlelementen best scoren en meest resulteren in een conversie. Op basis van deze inzichten kan je je website dan weloverwogen optimaliseren. A/B-testing kan je trouwens ook toepassen op jouw socialemedia- of e-mailmarketingcampagnes. Take your pick!

Experimenteer samen met UXMen

Just sit and relax. De UX-strategen van UXMen hebben de nodige kennis, expertise én goesting om deze A/B-testen voor jou uit te voeren. Maar hoe doen ze dat nu precies? Ze doorlopen enkele vaste stappen.

UX Menfotoshoot Okt2023 08544 kopie

1. Onderzoek van je huidige prestaties en concurrentie

Een succesvolle A/B-test vraagt een grondige voorbereiding. Daarom brengen we eerst jouw actuele digitale situatie in kaart:

Hoeveel webbezoekers heb je momenteel en wat is je target?

Hoeveel procent klikt door naar een product- of contactpagina?

Hoelang blijven bezoekers op je webpagina vooraleer ze wegklikken?

Hoeveel conversies heb je momenteel per maand?

Hoe pakken jouw concurrenten het aan?

Wat werkt nu al goed en wat werkt minder?

Welke vragen heb je en wat wil je zelf liefst testen?

2. Creëren van variant B

In een volgende fase beslissen we samen hoe variant B eruit zal zien. Deze variant zullen we aftoetsen tegen versie A, jouw huidige website. Hieraan veranderen we niets, zodat we kunnen ontdekken of je veranderingen het al dan niet beter doen. Versie B kan van versie A verschillen op het vlak van kleuren, vormen, tekst, indeling, prijs, integratie van afbeeldingen/video’s/testimonials … noem maar op. We voeren maximaal één verandering door in de B-versie; anders weten we niet wat het verschil in conversie heeft veroorzaakt. We kunnen echter wel opteren voor een multivariatietest’, waarbij we verschillende A/B-testen combineren. We trachten de combinatie te vinden die het hoogste conversiepercentage oplevert. Bijvoorbeeld: “afbeelding A + tekst A + actieknop A” vs. “afbeelding A + tekst B + actieknop A” vs. “afbeelding B + tekst A + actieknop B” en ga zo maar door.

UX Menfotoshoot Okt2023 08522

3. Bepalen van targeting en metrics

Vervolgens bepalen we waarop de A/B-test moet focussen. Geldt de A/B-test enkel voor de homepage of voor je hele website? Richt de test zich op België of Europa? Wat wil je meten: het aantal unieke webbezoekers, het aantal clicks, de conversies, de omzet of de bounce rate (bezoekers die de website meteen terug verlaten)? Deze analytische basis is cruciaal. Anders zouden we bij de prestatiebeoordeling te snel kunnen vervallen in persoonlijke voorkeuren of indrukken. Eens alles correct is ingesteld, kunnen we echt van start met de A/B-test.

Voorstel 1 en 2

4. Uitvoeren van A/B-test

De A/B-test voeren we uit met speciale en erkende testing tools, zoals VWO of Optimizely. We dupliceren eerst de basisversie A en wijzigen hierin vervolgens het onderdeel dat we willen testen. Dat wordt versie B. We plaatsen een unieke code op beide versies die ervoor zorgt dat je webbezoekers automatisch verdeeld worden over beide pagina’s. Via een dashboard in de testing tools kunnen we de prestatiedata in realtime monitoren en de A/B-test bijsturen indien nodig. We A/B-testen meestalover een langere periode (minstens een maand); pas dan kunnen we een onderbouwde conclusie trekken over de situatie.

5. Rapportage en overlegmoment

Tot slot gieten we de resultaten van de A/B-test in een overzichtelijk rapport. We overlopen met jou welke elementen jouw doelpubliek wel en niet dolenthousiast maken en geven gericht adviesom je digitale prestaties te verbeteren. We kunnen jou eveneens helpen om de gewenste aanpassingen in de praktijk door te voeren. We raden echter aan om het niet bij één A/B-test te houden. Hoe meer A/B-testen je uitvoert, hoe meer input en inzichten je hebt om je website of campagnes te laten knallen.

Jouw website optimaliseren via A/B-testing?

Sla een babbeltje met ons UX-team