Toptakenonderzoek

Communiceer niet vanuit jezelf of je doelstellingen maar stem je communicatie af op wat je klanten verwachten. Net die verwachtingen gaan we bij een toptakenonderzoek in kaart brengen. Wat vindt een bezoeker belangrijk en waarom zou hij of zij naar jouw website komen?

Toptaken Onderzoek

De gebruiker centraal

De reflex om vanuit je eigen bedrijf te starten, zit er bij velen nog in. Wat zijn onze doelen, waar staan we voor, wat bieden we aan, enzovoort. Maar heb je al eens nagedacht of dit wel de informatie is die je websitebezoekers opzoeken? Plaats de gebruiker centraal en bouw je website op vanuit zijn of haar standpunt. Pagina’s of producten die veel worden bezocht, moeten ook snel teruggevonden worden. Alleen zo zal je de gebruiker de beste ervaring kunnen aanbieden. Focus dus op de toptaken.

We baseren ons bij deze analyse op verschillende tools: Google Analytics, Google Search Console en Hotjar. In Analytics halen we de data die ons wegwijs maakt in het gebruik en gedrag van de bezoeker. Voor meer en diepere inzichten in dit gedrag maken we gebruik van Hotjar. Met deze tool kunnen we zaken meten zoals de scrolldiepte, de muisbewegingen en welke onderdelen het meest worden aangeklikt.

Toptaken

Toptakenenquête

Vaak is het nodig en handig om je bezoekers te ondervragen. “Wie ben je” en “wat kom je hier precies doen” zijn de 2 meest belangrijke vragen die we hen voorleggen. We stellen deze vragen door een pop-up enquête onderaan je website te plaatsen. Ook hiervoor gebruiken we de tool Hotjar. Een korte en laagdrempelige manier om enkele vragen aan je bezoekers voor te leggen met de bedoeling een grotere respons te ontvangen.

De bedoeling van deze ondervraging is dat bezoekers deze snel kunnen invullen. We leggen de drempel met andere woorden laag om zoveel mogelijk kwalitatieve antwoorden te verzamelen. Hoewel deze twee vragen kort lijken, geven ze toch inzicht in wat je bezoekers belangrijk vinden. Hier kunnen we in een volgende fase op inspelen en die factoren meer in de kijker plaatsen. We leggen toptaken vast en nemen deze later op in bijvoorbeeld de informatiearchitectuur.

We stellen een rapport op aan de hand van de verkregen resultaten.

  • Statistieken in verband met de doelgroepen: grootte en verhouding.
  • Visualisatie van de meeste gebruikte termen in de antwoorden.
  • Interpretatie van de resultaten door een analist. Een concreet rapport dat de toptaken blootlegt.
  • Een Excel-spreadsheet met alle antwoorden van dit onderzoek.
Open cardsorting workshop bij de klant

Card sorting

Niet overtuigd van de informatie- of navigatiestructuur van je website? Zoek op basis van persona’s een groep deelnemers die je doelpubliek vertegenwoordigt. Deze groep gaat aan de slag met een set vooraf opgestelde kaartjes die concepten en items van de nieuwe of bestaande website weerspiegelen. Zij groeperen alle kaartjes op een manier die volgens hen een logische structuur biedt. Een heel eenvoudige en laagdrempelige manier om je huidige of nieuwe structuur te toetsen.

Gebruikersonderzoek

Bij een toptakenonderzoek focussen we op één onderwerp waarbij we een groter publiek trachten te bereiken. Terwijl we bij een gebruikersonderzoek meerdere onderwerpen voorleggen aan een kleinere groep geïnteresseerden. Zo kunnen we dieper ingaan en doorvragen voor een beter inzicht in bepaalde onderwerpen.

Afhankelijk van je wensen en je website zal het ene onderzoek al betere inzichten opleveren dan het andere. Samen bekijken we de mogelijkheden en beslissen we welk onderzoek voor jou geschikt is.

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Toptakenonderzoek laten uitvoeren? 

1. Laat je gegevens achter;

2. Wij contacteren jou;

3. Samen overlopen we de mogelijkheden en bekijken we wat de volgende stappen zijn!