Denk maar aan het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid, het implementeren van een nieuwe marketingstrategie of omdat je omtrent SEO graag beter wil scoren.
Bij het migreren van je website of het redesignen zijn er toch een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Wij sommen de belangrijkste punten voor je op en geven je tips om de migratie succesvol te laten verlopen.
Ben je van plan je website grondig te redesignen, dan kunnen er bepaalde zaken behoorlijk misgaan. Na lancering is het mogelijk dat je een sterke daling in het organisch verkeer opmerkt. Niet ongewoon, maar wel belangrijk om rekening mee te houden. Je wilt natuurlijk niet dat deze trend blijft aanhouden. Deze websitebezoekers zijn dan ook uiterst waardevol.
Daarnaast is de domeinautoriteit die je doorheen de jaren opbouwt ook niet onbelangrijk. Bij een redesign valt het al wel eens voor dat SEO waardes van bepaalde pagina’s niet mee worden overgedragen naar de nieuwe website. Zeer jammer, want dat zorgt ervoor dat je minder goed gaat scoren in Google.
Voor je van start gaat met een migratie kan je best volgende stappen uitwerken:
Heb je alles goed gepland? Super! Vergeet na het live gaan niet nog enkele controles uit te voeren. Monitor dus zeker alle linken (zowel interne links als backlinks) met Google Search Console. Neem ook zeker eens een kijkje in de data in Google Analytics om de evolutie van het organisch verkeer in kaart te brengen. Blijf je nieuwe site monitoren en optimaliseer je SEO waar nodig om steeds vooruitgang te blijven boeken.
Let op dat je niets vergeet. We sommen enkele van de veel voorkomende foutjes op die bij een migratie al wel eens vergeten worden.
➜ Tracking
Conversies meten en custom tracking. Heb je deze nog niet ingesteld, kan je daar best zo snel als mogelijk mee van start gaan. Had je deze zaken al wel, dan is het belangrijk om te controleren of deze nog werken na migratie. Worden alle custom events nog afgevuurd? Zijn de bedanktpagina’s veranderd van URL? Een grondige check-up van je Google Tag Manager is dus zeker aan de orde.
➜ Backlinks
Vergeet niet dat er wellicht andere website zijn die naar de jouwe linken. Zorg er daarom voor dat je die backlinks in kaart brengt zodat je deze mee in je redirect plan kan opnemen. Je wilt uiteindelijk toch niemand op een 404-pagina laten terechtkomen? Zou ook niet goed zijn voor je algehele SEO-score. Je kan deze terugvinden in de Google Search Console.
➜ Adverteren
Na migratie check je ook best meteen alle landingspagina’s van je advertenties. Laat deze daarom ook meteen op de nieuwe URL’s landen en voorkom foutmeldingen. Ook daar komt Google met de vinger wijzen.
Er komt duidelijk veel bij kijken, bij een website migratie. Je kan daarom best de hulp van een SEO-expert inschakelen om deze zo vlot en succesvol mogelijk te laten verlopen.
Is je project echter kleinschaliger en behoud je graag je huidig domein? Ook dan ga je baat hebben bij bovenstaande tips en weetjes. Ga je bepaalde URL’s aanpassen of verhuizen, zorg dan steeds voor een redirect plan. Zo verlies je geen paginawaarde en voorkom je dat websitebezoekers op een 404-pagina terechtkomen.