28 juli 2023

Tips voor een doeltreffende FAQ-pagina

  • Profielfoto Fran 08240 Final
    Fran den BlauwenGRAPHIC DESIGNER

FAQ staat voor “Frequently Asked Questions” en is een onderdeel van een webplatform waar de meest gestelde vragen van gebruikers worden beantwoord.

Het doel van een FAQ-sectie is om gebruikers snel antwoorden te bieden op veelvoorkomende vragen, zodat ze niet eindeloos hoeven te zoeken naar informatie of onnodig contact moeten opnemen.

Een FAQ-sectie bevat typisch vragen en antwoorden over specifieke onderwerpen, maar kan ook tips, handleidingen of andere nuttige informatie bevatten. Het is een handige manier om je gebruikers verder te helpen en om wat felbegeerde SEO-punten te scoren.

Het belang van een goede FAQ

Een FAQ-pagina biedt tal van voordelen voor zowel je website als voor je gebruikers. We sommen enkele belangrijke punten op:

  • Bespaart tijd en geld
    Een FAQ-pagina biedt gebruikers snel antwoorden op veelgestelde vragen, waardoor ze niet hoeven te zoeken naar informatie of contact moeten opnemen met de klantenservice. Dit bespaart niet alleen tijd voor de gebruiker, maar ook geld voor het bedrijf, omdat er minder vragen aan de klantenservice gesteld worden.

  • Verbeterde gebruikerservaring
    Door gebruikers te voorzien van duidelijke en gemakkelijk te vinden antwoorden op hun vragen, kan een FAQ-pagina helpen de gebruikerservaring te verbeteren. Dit kan leiden tot meer tevredenheid van de gebruiker en een betere merkreputatie.

  • Hogere conversie
    Een goed ontworpen FAQ-pagina kan ook helpen bij het verhogen van conversies op je website of webshop. Doordat je antwoorden biedt op vragen over o.a. bestellingen, leveringen, retourneren, ... kunnen gebruikers sneller en gemakkelijker beslissingen nemen over het aanschaffen van producten of diensten.

  • Verminderde belasting van klantenservice
    Door een FAQ-pagina aan te bieden, kunnen veelvoorkomende vragen van gebruikers op een efficiënte manier worden beantwoord. Dit kan de belasting van de klantenservice verminderen, waardoor medewerkers meer tijd hebben om complexere vragen te beantwoorden.

  • Betere vindbaarheid
    Een FAQ-pagina boost je SEO-score. Doordat je de veelgestelde vragen exact als titel overneemt en daar een kort en duidelijk antwoord op biedt, zal Google deze inhoud gemakkelijk kunnen interpreteren en koppelen aan zoekopdrachten van gebruikers op het zoekplatform. Doe je het helemaal goed, kan je zelfs een plekje scoren in de featured snippets op de Google resultatenpagina!
Toptakenonderzoek Google4

Hoe dient een goede FAQ opgebouwd te worden?

Hoe pak je dat concreet aan? We geven enkele handige tips mee die je helpen om een goede FAQ-pagina op te maken.

  • Zorg dat de FAQ op de juiste plaats staat: een FAQ moet goed vindbaar zijn en een meerwaarde vormen voor je website. In sommige gevallen zal je een aparte FAQ-sectie moeten voorzien waar je werkt met categorieën. Meestal plaats je dan een link in de footer of in een secundaire navigatie.
Schermafbeelding 2023 07 26 om 16 11 14

Voorbeeld: ambitious.be - link naar FAQ-pagina in de footer

Maar in andere gevallen kan het nuttiger zijn om FAQ’s onderaan een belangrijke landingpagina’s te voorzien. Daar focus je enkel op dat ene onderwerp.

Winsol FAQ2

Voorbeeld: winsol.eu - FAQ-sectie onderaan de pagina zonwering

  • Goed categoriseren van de FAQ’s: heb je een uitgebreide FAQ en behandel je tal van onderwerpen? Dan zijn categorieën noodzakelijk om deze scanbaar te houden. Probeer, indien van toepassing, hier zo veel mogelijk de informatiearchitectuur van je website te volgen.
Energetica FAQ4

Voorbeeld: energeticanatura.com - FAQ-pagina met categorieën

  • Top meest gestelde vragen: het kan helpen om de meest gestelde vragen bovenaan je volledige lijst uit te lichten. Zeker als je een talrijke FAQ hebt, kan dit de ervaring van je gebruiker verbeteren.
UX Men FAQ3

Voorbeeld: uxmen.be - top meest gestelde vragen

  • Vraag feedback: een FAQ-pagina is een werkdocument. Gebruikers zitten met veranderlijke noden en stellen al wel eens andere vragen. Verzamel dus zeker input van je sales- & marketingcollega’s en klanten om de FAQ uit te breiden en relevant te houden. Je kan uiteraard ook proactief analyses doen om hier op voorhand al in te spelen: wat zijn de laatste trends? Wat houdt gebruikers bezig? Wat doen concurrenten?

Kortom, een FAQ-sectie kan helpen bij het verbeteren van de gebruikerservaring, conversies verhogen, tijd en geld besparen en je website een SEO-boost geven.

Geschreven door

  • Profielfoto Fran 08240 Final
    Fran den BlauwenGRAPHIC DESIGNER

Share this post

Hulp nodig bij analyses of het opmaken van een FAQ? Contacteer ons!

Ik schrijf me in!

Zin om deze sessie te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Inspiratiesessie op maat aanvragen

Zin om deze inspiratiesessie op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Opleiding op maat aanvragen

Zin om deze opleiding op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Ik schrijf me in!

Zin om deze opleiding te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.