Het Google Search algoritme is niet voor het grote publiek vrijgegeven, maar op basis van ervaring, testen, speculaties… kennen we ondertussen heel wat factoren die de positie van je website op de SERP beïnvloeden, zoals het optimaliseren van je content en technische SEO-optimalisaties.
Ook een goede gebruikerservaring wordt steeds belangrijker bij het optimaliseren voor zoekmachines. User Experience (UX) om hoger te scoren in Google, the best of both worlds als je het aan ons vraagt! De nieuwe Page Experience update is echter nog niet voor morgen. Google heeft deze informatie gedeeld zodat website-eigenaars zich kunnen voorbereiden. Het vernieuwde algoritme wordt in 2021 doorgevoerd.
Page Experience geeft een indicatie van hoe gebruikers je website ervaren. Alles draait om een positieve gebruikerservaring. Om deze pagina-ervaring te kunnen kwantificeren, kijkt Google naar verschillende elementen, namelijk:
Optimalisaties van deze factoren maken je website aantrekkelijker voor gebruikers. Google gelooft naar eigen zeggen dat deze vernieuwing zal bijdragen aan zakelijk succes op het internet. Gebruikers zullen meer betrokken geraken en minder obstakels aantreffen.
Site-vitaliteit of de Core Web Vitals, is een nieuwe set van ranking parameters die Google geïntroduceerd heeft, namelijk: laadsnelheid van content, interactiviteit en stabiliteit.
Wil je inzichten verwerven over de huidige status van de site-vitaliteit van je website? Maak dan gebruik van de Pagespeed Insight tool of bekijk het rapport site-vitaliteit in Google Search Console.
Zoekmachines herkennen een veilige website aan de HTTPS-vermelding in de adresbalk, dit is een universeel beveiligingscertificaat, ook gekend als SSL-certificaat. Door je site te beveiligen met HTTPS kunnen gebruikers je website veilig en privé gebruiken.
Ten tweede onderzoekt Google jouw website op eventuele schadelijke en/of misleidende inhoud. Webpagina’s met dit soort beveiligingsproblemen krijgen een waarschuwingslabel wanneer ze worden weergegeven in de zoekresultaten. Via het veiligheidsrapport in Google Search Console kan je eventuele beveiligingsproblemen op jouw website ontdekken.
Ook mobielvriendelijkheid is een van de factoren waarmee het Google Algoritme rekening houdt. Hierbij wordt er gekeken of je website responsive is en zich dus aanpast aan alle formaten van de verschillende toestellen: mobiel, desktop en tablet. Je kan eenvoudig testen of je webpagina geschikt is voor mobiele apparaten aan de hand van de mobielvriendelijke test van Google. Ook in Google Search Console vind je een rapport terug met informatie over de mobiele gebruiksvriendelijkheid van je website.
Storende onderbrekingen zijn elementen die de inhoud minder toegankelijk maken doordat ze vóór de hoofdcontent verschijnen, zoals een pop-up. Dat geldt echter niet voor een cookiebanner of bv. een pop-up voor het verifiëren van de leeftijd, want deze zijn wettelijk verplicht.