Oops, 404 error... Alles wat je hierover moet weten
“Oeps, deze pagina is niet meer beschikbaar.” Je bent er wellicht al wel eens op terecht gekomen. Maar wat deed je daarna? Klikte je door op een link of verliet je de website?
Belangrijk is om de websitebezoeker zo goed mogelijk op te vangen zodat je deze niet verliest. We leggen uit waarom je hier best wat aandacht aan schenkt en hoe jij dit kan toepassen voor je eigen website.
De pagina die je krijgt te zien als je naar een link surft die niet meer bestaat, is wellicht een 404-pagina. Het cijfer geeft in feite aan over welke error of fout het gaat. Het bezoeken van een pagina die verplaatst werd of die niet bestaat, geeft een 404-error.
Meestal krijg je een boodschap zoals “Sorry, deze pagina is niet meer beschikbaar.” Soms krijg je nog enkele nuttige links mee en kan je snel verder surfen op de website. Maar in sommige gevallen krijg je geen suggesties en stopt de zoektocht op de website. Dat moet je echt proberen te vermijden. Zorg voor een gebruiksvriendelijke oplossing.
Je moet ook systematisch 404-errors opsporen en oplossen. Je gebruikers de beste ervaring aanbieden, helpt ook om je posities in de zoekresultaten te verbeteren.
Om je website bezoekers niet te verliezen maak je best een custom-build 404 pagina aan. Op deze pagina kan je vervolgens de bezoekers opvangen en nuttige linken meegeven zodat deze op de website blijven surfen. We geven enkele nuttige zaken mee die je op deze pagina kan implementeren.
Wel, 404-foutmeldingen hebben zeker geen positief effect op je positie in de zoekresultaten. Crawlers en bots van Google scannen je website om deze in de zoekresultaten te tonen. Stuiten ze daarbij op een 404-pagina gaan ze je website wellicht niet verder scannen. Zo riskeer je dat Google je daarvoor afstraft.
Daarom is het belangrijk om in eerste instantie een custom build 404 pagina te voorzien. Deze zorgt er alleen niet voor dat Google je website kan blijven scannen, dit is ook gewoon de meest gebruiksvriendelijke oplossing voor je websitebezoekers. Heel belangrijk voor je SEO.
Ten tweede moet je ook systematisch 404-errors opsporen en oplossen. Je gebruikers de beste ervaring aanbieden, helpt ook om je posities in de zoekresultaten te verbeteren.
Foutieve linken kan je gemakkelijk opsporen met de Google Search Console. Zo vind je niet alleen welke URL’s fouten aangeven, maar kan je ook ineens op onderzoek uitgaan welke websites foutief naar de jouwe linken.
Wij raden enkele oplossingen aan.
Voorzie een top custom build 404 page. Dit moeten we niet nog een keer verduidelijken. Ik denk dat we dit al goed hebben beschreven.
Redirect naar relevante pagina’s op je website. Als je bepaalde foutieve linken opspoort die je misschien wel kan laten doorlinken naar een nieuw blogbericht, kan je daarvoor een 301 redirect instellen. Een 301 redirect stuurt de bezoeker bij het ingeven van de oude link meteen door naar de nieuwe link zodat deze niet in aanmerking komt met de 404-pagina. Je begrijpt dat de redirect daarom best wel relevant moet zijn.
Het valt al wel eens voor dat je bij het lanceren van een nieuwe website met heel wat 404-errors komt te kampen. De beste oplossing is om deze fouten voor te zijn. Daarom kan je best voor je een nieuwe website lanceert een redirect plan opstellen waarin je relevante URL’s met elkaar mapt. Zo vang je al een hele hoop van die fouten op nog voor ze zich voordoen.
Heb je nog geen Google Search Console? Dan is het hoog tijd dat je deze voor je website opzet. We leggen je stap voor stap uit hoe je dat doet en vooral ook waarom je dat moet doen.
Google Search Console geeft je een inzicht in hoe je website het doet op de zoekmachine Google. De gratis tool zorgt er ook voor dat je website door Google wordt herkend. Door je site in te dienen, zal Google de pagina’s van je site indexeren en dus tonen in de zoekresultaten van Google. Daarnaast is het ook een handige tool om op onderzoek uit te gaan naar welke zoekopdrachten je websiteverkeer opleveren. Uiteraard kan je ook met deze tool fouten opsporen zoals de 404-error die we in deze blog bespreken.
1. Surf naar Google Search Console
2. Dien je website URL in door op 'property toevoegen' te klikken en verifieer deze d.m.v. je Google Analytics of Google Tag Manager account
3. Dien nu de sitemap van je website in.
4. Geef het een dagje de tijd om data te vergaren
5. Analyseer je resultaten. Bij “Crawlen” > “Crawlfouten” vind je de 404-errors terug.
Op een 404 terechtkomen is doorgaans een slechte ervaring voor de gebruiker, natuurlijk moet je dit zo vaak mogelijk vermijden. Maar, door een custom build 404 pagina, zet je een slechte surfervaring om in aangename verrassing. Wees creatief maar leg vooral duidelijk uit waarom mensen op die pagina terecht zijn gekomen. Minder mensen zullen je website verlaten en je profileert je als een leuk merk dat werkelijk overal aan heeft gedacht.