Adobe Stock 405805340

Van veel ideeën naar concrete concepten

Brainstorm sessie met Westtour over het verzonken eiland 'Testerep'

Westtoer is het autonoom provinciebedrijf van West-Vlaanderen en speelt een sleutelrol in de toeristische ontwikkeling en promotie van de regio. Hun missie? West-Vlaanderen aantrekkelijker maken voor zowel toeristen als inwoners. Ze focust daarbij op vier kerngebieden: de Kust, het Brugse Ommeland, de Leiestreek en de Westhoek.

UXMen hielp om een uniek stukje geschiedenis, het verdwenen eiland Testerep, opnieuw tot leven te brengen via een inspirerende brainstorm.

IMG 5814 kopie
IMG 3954

De uitdaging: Hoe maak je geschiedenis tastbaar?

Vlakbij Middelkerke en Oostende ligt het verdwenen eiland Testerep. Dit was een middeleeuws waddeneiland dat door stormvloeden in de zee verdween en nu deel uitmaakt van onze kustlijn. Westtoer wil de geschiedenis van dit eiland terug tot leven brengen met een fietsroute.

De route zou verschillende points of interest (POI’s) bevatten die elk een deel van het Testerep verhaal belichten. Het project heeft niet alleen een historisch toerisme-doelstelling, maar biedt ook een unieke kans om bezoekers te laten reflecteren over de uitdagingen van onze kustwering in de toekomst.

Om deze visie tot leven te brengen, schakelde Westtoer UXMen in voor het begeleiden van een brainstorm waarbij deelnemers uit verschillende hoeken (research, Toerisme Vlaanderen, blauwe economie etc.) zich verenigden. Het doel: een brainstorm methodiek ontwikkelen die creatieve en haalbare belevingsconcepten oplevert.

IMG 5807

Onze aanpak: doelgericht en efficiënt

Onze doorwinterde service designer bokste een half dagdeel in elkaar waarbij deelnemers in 6 groepen elk een point of interest konden vastnemen. Die brainstorm bestond uit maar liefst 7 delen.

  • Brainwrite

We vingen aan met een brainwrite sessie. Daarbij krijgt elke deelnemer eerst tijd om voor zichzelf een aantal ideeën uit te schrijven. Het voordeel hiervan is dat alle stemmen uit de groep vertegenwoordigd worden, en dat de brainstorm niet van bij begin af aan gekaapt wordt door de denkpistes van een enkeling. De ideeën werden vervolgens samengevoegd op één poster en wie wil, kon op basis van wat hij zag hangen nog zaken toevoegen. We lieten bewust wat witruimte om deelnemers te ‘forceren’ om met nog meer ideeën op de proppen te komen. Want in die eerste fase geldt: hoe meer, hoe beter.

  • Brainstorm

Nadien gingen we over tot een brainstorm: deelnemers konden in kleine groep hun ideeën verder uit de doeken doen, er werden clusters gevormd en het geheel verder aangevuld.

  • Ideeselectie

Na het divergeren (breed denken en verzinnen van héél veel ideeën), moet er terug verfijnd worden. Omdat een half dagdeel erg kort was, plakten we stickers om snel te ontdekken voor welke concepten het meeste animo was.

IMG 5842
  • Verfijnen

Met de geselecteerde concepten splitsten we de groepen op. In duo’s konden deelnemers er nu op verder werken om de concepten te gaan verfijnen. Om terug wat creativiteit te injecteren hadden we trigger cards met slimme vragen en een kaartenset met inspirerende beelden voorzien.

  • Concept pitch

Vlak voor de lunch werd er toegewerkt naar een concept pitch: het bedachte concept moest een titel, een aangepaste illustratie en een omschrijving krijgen. We probeerden aan de hand van enkele welgemikte vragen zoals ‘Welke partijen heb je nodig om dit concept te doen slagen?” of "Hoe blijft dit werken onder slechteweers-omstandigheden?" al een eerste zicht te werpen op de mogelijke uitrol, impact en het kostenplaatje van het concept.

Het belang van een live tekenaar

Vergis je niet! Veel ideeën verzinnen met een hele hoop uiteenlopende mensen, op slechts een half dagdeel is niet eenvoudig. Het vergt een slimme voorbereiding, een strak timemanagement, de injectie van leuke tools, heel wat enthousiasme én in dit geval ook: een live tekenaar. Want toegegeven, een concept zonder illustratie, is ook maar gewoon een woord op een post-it, toch?

Ellen kwam onze service designer Sarie in Oostende versterken met haar talent om razendsnel te tekenen. En mét resultaat. De twaalf belevingsconcepten kwamen zo gelijk tot leven en wat ons betreft was dat een echte game changer.

  • Het maakt de pitch helderder. Iedereen kon beter inhaken op het grotere geheel wat op zijn beurt misverstanden uit de weg hielp, en het geven van feedback ten goede kwam
  • Het stimuleert creativiteit: door je eigen concept te moeten briefen aan een tekenaar, ga je er anders over nadenken. Het helpt je tot de essentie te komen. Bovendien werkt een tekening vaak als katalysator voor nieuwe, onverwachte vervolgideeën.
  • Het verhoogt betrokkenheid: met een tekenaar voelen deelnemers zich gehoord en gewaardeerd. Het zorgt tijdens een brainstorm voor een actievere deelname en ook nadien is er vaak meer draagvlak voor de gegenereerde pistes.
  • De inzichten leven langer door: Mensen onthouden visuele informatie veel beter dan alleen gesproken of geschreven regels. Het zorgt ervoor dat de ideeën langer blijven hangen.
  • Je krijgt direct resultaat: aan het einde van de sessie heb je niet alleen een hoop notities, maar ook een visueel verhaal dat vlot verteld en gedeeld kan worden. Dit versnelt de overgang van brainstorm naar concrete actie.

Het proces van de brainstorm onder begeleiding van Sarie verliep vloeiend en leverde heel wat output op. Een gedegen voorbereiding met afstemming van noden en wensen, een knappe invulling van de brainstorm zelf met actieve betrokkenheid van alle actoren en een meer dan vlotte procesbegeleiding. De brainstorm voldeed aan de verwachtingen en bracht op een korte tijdsspanne concepten naar voor waarop verder kan worden gewerkt. Sarie begeleide het geheel moeiteloos en professioneel.

JVM 2024
Jelle Vermeulen
projectmanager Kust
IMG 5820
IMG 5812

Het resultaat: 12 concepten voor de Testerep fietsroute

Op maar liefst een half dagdeel konden we deelnemers uit verschillende hoeken (onderzoek, beleid, middenveld, etc.) verenigen rond het tot leven brengen van het verzonken eiland Testerep. Er kwamen twaalf belevingsconcepten uit de bus, waar Westtoer nu verder de boer mee op kan.

Een goede gebruikerservaring begint voor UXMen niet pas bij een website of applicatie. De fundamenten daarvoor worden al gelegd bij de eerste conceptualisaties, net daarom zijn we zo graag betrokken bij brainstormsessies. Bovendien geloven we in de kracht van design thinking (mét live tekenaar). Als we willen sleutelen aan een gebruiksvriendelijke wereld, moeten we erop toezien dat de weg daarnaartoe, het samenwerken dus, dat vooral óók is. 🙂

Op zoek naar een betrouwbare partner voor service design en innovatie?

Ik schrijf me in!

Zin om deze sessie te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Inspiratiesessie op maat aanvragen

Zin om deze inspiratiesessie op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Opleiding op maat aanvragen

Zin om deze opleiding op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Ik schrijf me in!

Zin om deze opleiding te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.