Data driven UX-optimalisaties
Water-link is een integraal waterbedrijf dat de stad Antwerpen en een deel van de gemeenten er rond voorziet van drinkwater. Daarnaast produceren en distribueren ze proces- en demiwater aan de industrie. Omdat ze een sterke aanwezigheid hebben in de haven van Antwerpen, mogen ze zich met trots één van de meest geavanceerde waterbedrijven in West-Europa noemen in dit business segment.
We interpreteren de resultaten uit de data en vertalen deze naar een nieuwe informatiearchitectuur.
Op basis van de nieuwe IA lossen we de huidige drempels op en begeleiden we de verschillende doelgroepen naar hun doel.
Uit de SEO audit vloeien tal van optimalisaties uit. We bundelen content SEO en technische SEO adviezen in één rapport waar ze concreet mee aan de slag kunnen.
We ondersteunen en adviseren water-link om data via Google Analytics en Tag Manager op GDPR-vriendelijke manier te capteren en te analyseren.
Alle optimalisaties worden op basis van een data-onderzoek onderbouwd, we spreken daarom van data driven UX-optimalisaties. We focussen op de toptaken van de verschillende doelgroepen.
Onze gecertifieerde Google experten brengen het gedrag van de websitebezoekers in kaart aan de hand van de bestaande data in Google Analytics. We krijgen een zicht van de bezoekersstromen en vertalen deze naar een nieuwe informatiearchitectuur.
Op basis van kwantitatief onderzoek werd de structuur en het UX design van onze website aangepakt. De website ziet er frisser en luchtiger uit. Trots op het resultaat!
De gebruiker surft op drie manieren: via de navigatie, de zoek en/of via de content op de pagina’s zelf. We hebben de volledige homepage herwerkt. Door middel van een doordachte contentstrategie begeleiden we de bezoeker tot zijn doel. Ook breadcrumbs werden geïntroduceerd.
In nauwe samenwerking met de klant ontdekken we enkele UX drempels die aan verbetering toe zijn. De navigatiestructuur wordt herbekeken op basis van de resultaten uit ons data-onderzoek. We vereenvoudigen de menustructuur door herhalende menu-items te schrappen, overbodige titels samen te voegen en door de vijf toptaken hoger te positioneren.
Het FAQ-luik is voor de customer service van water-link een waardevol hulpmiddel. We integreren de FAQ in de navigatie en voegen deze toe aan de resultatenpagina van de site search. We optimaliseren de zoektocht naar de FAQ van de websitebezoeker met een duidelijke categorisatie van de meest gestelde vragen.
De resultatenpagina van de site search voorzien we van een nieuwe, gebruiksvriendelijkere lay-out. We implementeren facet search in het design. We stellen de gebruikers in staat om snel de juiste antwoorden te vinden op basis van categorisering van de resultaten. De verbeterde zoekfunctie waarbij we meteen al een aantal suggesties doen, helpt niet enkel de gebruiker maar ook het team van water-link om zijn bezoekers beter te leren kennen.
De uitdaging voor water-link is om zo hoog mogelijk te verschijnen in de zoekresultaten en om daarnaast ook een match te bieden tussen zoekopdracht en landingspagina. Hoe groter de match, hoe hoger je gaat ranken in zoekmachines en hoe tevredener je websitebezoekers.
We verzamelen zowel content SEO als technische SEO adviezen in een audit rapport. Dit rapport lichten we mondeling toe aan het team van water-link.
Omdat het voor water-link van groot belang is dat de online data GDPR-compliant wordt bijgehouden, geven we hierover het nodige advies. Met enkele simpele instellingen in Analytics kan je de data aanpassen zodat de bijgehouden data geanonimiseerd wordt. Verder dient dit correct omschreven te worden in de cookie policy op de website.
De look & feel is belangrijk, maar de meeste bezoekers onthouden of ze al dan niet gevonden hebben waar ze naar zochten. We laten de belangrijkste functionaliteiten tot hun recht komen en halen de overbodige elementen eruit. Eenvoud is de vriend van het nieuwe water-link webdesign. Sterke UX design in combinatie met SEO verbetert de ervaring en vereenvoudigt de doelstellingen van water-link.