Visit Flanders sfeerbeeld

Contentworkshop en gebruikerstesting voor Visit Flanders

Voor we over VISITFLANDERS kunnen beginnen, moeten we eerst even stoppen bij Toerisme Vlaanderen. Dit agentschap is een koepelorganisatie die ondernemers en organisaties in de toeristische sector informeert en ondersteunt en bestemming Vlaanderen wil promoten in het buitenland. Meet In Flanders en VISITFLANDERS vormen twee onderdelen van de koepel. UXMen mocht zich voor beide inzetten om de branding en technische componenten van Toerisme Vlaanderen te implementeren op hun websites en erop verder te bouwen.

Visit Flanders Homepage op tablet
Homepage Visit Flanders

Over Visit Flanders

Waar Meet In Flanders haar pijlen richt naar buitenlandse organisaties die locaties in Vlaanderen overwegen om een congres of event te organiseren, focust VISITFLANDERS zich op het toeristisch potentieel van Vlaanderen.

De website van VISITFLANDERS bestaat uit vele thema’s en subthema’s – liefkozend ‘verhaallijnen’ genoemd - met daarbinnen campagnes en projecten. We zagen het als onze uitdaging om de achterliggende verhoudingen en structuur van alle content in kaart te brengen en te stroomlijnen.

Contentworkshop


Hoe breng je een grote hoeveelheid informatie degelijk aan de man? Tijdens een contentworkshop brengen we inzicht in de bestaande structuur en content.

Informatiearchitectuur


De benaming van bepaalde thema’s en subthema’s maken we concreet. We bepalen een informatie-architectuur die logisch en gebruiksvriendelijk in elkaar steekt.

Design

Gebruikmakend van de bestaande DXP-componenten van Toerisme Vlaanderen ontwerpen we een framework en bezorgen we aan het team een template die als basis dient voor de verdere opbouw van de site.

Post its in een workshop
Landingspagina Visit Flanders


De medewerkers van VISITFLANDERS zijn altijd enthousiast over Vlaanderens mooiste hoekjes en kantjes. In die tomeloze enthousiasme hebben ze een diepe oceaan aan content gecreëerd waarin veel te ontdekken valt. We zoeken opnieuw verbinding tussen alle stukken en trekken de mooiste content uit de oceaan naar boven.

Tijdens de contentworkshop verkennen we enkele denkpistes. Op basis van welke factoren kan je content structureren? Dat kan bijvoorbeeld seizoensgebonden, of de bezoekers interesse heeft in cultuur en sport of zich net wil verdiepen in een enkele Vlaamse regio. Tijdens de workshop zoeken en vinden we enkele topics om de content gebundeld aan de man te brengen, toegespitst op elke doelgroep. We beslissen om de content afhankelijk te maken van de gekozen taal. Het idee hierachter is dat een Italiaan nu eenmaal geen Engelsman is en in de regel meer geïnteresseerd is in wijn dan in bier. Zo personaliseren we de content voor elke bezoeker.

Een thema bouwen en ontwerpen

VISITFLANDERS trekt drie doelgroepen aan: lovers en fanatics van Vlaanderen, reisoperatoren en journalisten. 95% van de content is toegespitst op die lovers en fanatics, de toekomstige toeristen in Vlaanderen. De overige content is verdeeld over de twee andere groepen, gaande van los materiaal zoals foto’s, contactlijsten en trade-toolkits tot press-kits.

De 95%, die diepe oceaan aan content gieten we in een compacte en heldere structuur. Om het team van VISITFLANDERS enkele handvaten aan te reiken, werken we één thema volledig uit. We beslisten om het Arts & Heritage-thema onder handen te nemen, een thema tot de nok gevuld met content, vele subthema’s en een duidelijk onderscheid tussen lovers en fanatics. De fanatics zijn intens geïnteresseerd in een bepaald Vlaams thema en worden best geleid naar een externe en gespecialiseerde website. Geïnteresseerd in de loopgraven van De Grote Oorlog? Dan toont VISITFLANDERS je de weg tot In Flanders Fields.

Landingspagina Visit Flanders

We ontwerpen het framework van de toplaag tot het diepst verborgen contentstuk, met aanpasbare componenten. We houden ze aanpasbaar omdat niets enthousiasme en motivatie van medewerkers meer in de kiem smoort dan hun flexibiliteit beperken. Zo geven we aan elke redacteur de vrijheid om de inhoud zelf te bepalen terwijl we garanderen dat de nieuwe contentstructuur over heel de website behouden blijft.

Het team van UXMen heeft ons op een zeer professionele wijze richting een nieuw design voor onze VISITFLANDERS-website geloodst. Als volwaardige Flandriens op een tandem waagden hun en onze teams zich samen aan de uitdagingen die op de weg lagen: strategische en designmatige knopen doorhakken, brainstormen, content ordenen en daarbij de customer journey onder de loep nemen. In dat designproces moest steeds zoveel mogelijk rekening gehouden worden met de visie, thema’s, bestemmingen en stakeholders. Zoals het een Vlaamse voorjaarsklassieker betaamt bleek de ene kassiehelling, eum… uitdaging, al wat meer in de benen te kruipen dan de andere, maar door een stevige bom aan professionaliteit, een zin voor meedenken met de klant en de nodige flexibiliteit hebben we de meet gehaald met een website waar we fier op mogen zijn. Bedankt aan Stijn en het UXMen-team voor hun klasse!
Laura Terlaeken
DMO – Digital Marketing Officer
een tijdslijn op een landingspagina van Visit Flanders

Een reisplan door contentlandschap

Een contenttype specifiek aan VISITFLANDERS zijn de inspirerende reisrouten. Om deze nog meer in de spotlight te zetten, werken we er een uniek design voor uit. Om het reisschema duidelijker te schetsen, plaatsen we de bestaande losse alinea’s op een tijdlijn. Aan het einde van de reis breien we een lijst met relevante links. Zo houden we de bezoeker geëngageerd om de reis op VISITFLANDERS niet vroegtijdig af te breken.

Bovendien crosslinken we ook alle locaties en subthema’s aan elkaar. Een voorbeeld: De regio Vlaamse Ardennen linkt naar Oudenaarde. En wie Oudenaarde denkt, denkt aan de Koppenberg. We crosslinken dus ook weer naar het subthema Wielrennen dat weer past binnen het thema Sport.

Landingspagina Visit Flanders

Resultaat

We reiken aan VISITFLANDERS een framework en template aan waarin elke verantwoordelijke de vrijheid vindt om zelf aan de slag te gaan. Met die bouwstenen werken ze verder aan een inspirerende website waar lovers in meerdere talen hun gading vinden.

Op zoek naar een partner voor UX design?

Ik schrijf me in!

Zin om deze sessie te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Inspiratiesessie op maat aanvragen

Zin om deze inspiratiesessie op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Opleiding op maat aanvragen

Zin om deze opleiding op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Ik schrijf me in!

Zin om deze opleiding te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.