UX design om business doelstellingen te behalen
Als voetbalfan weet je wellicht waarvoor RSCA staat. Ben je dat toch niet, dan heb je ongetwijfeld al wel eens van Royal Sporting Club Anderlecht gehoord. Één van de weinige Belgische voetbalclubs die een of meerdere Europese titels wist te bemachtigen. Paars-wit blijft met man en macht fans overtuigen. Op het veld, naast het veld en dankzij onze redesign ook online.
We ontwierpen als eerste stap de wireframes van de nieuwe RSCA.be website. Reeds hier focusten we op het gebruiksgemak van de websitebezoeker: de homepage werd mediagerichter ontworpen alsook zorgden we voor duidelijkere knoppen naar de kalender, het klassement en de fanshop.
Een echte voetbalfan wil zijn/haar team steeds en overal nauwgezet kunnen opvolgen. Daarom was ook het mobiel aspect van de website uiterst belangrijk bij de uitvoering. We vervangden bijvoorbeeld de tabs van de media navigatie op desktop door een inline menu op mobile.
Op basis van deze interactieve en dynamische wireframes konden we in een volgende fase het UX-design ontwerpen. Rekening houdend met de business doelstellingen en de verwachtingen van de websitebezoekers werden deze uitgetekend en voorgesteld.
Dankzij UXMen heeft onze website een moderne en frisse uitstraling. Ook het gebruiksgemak naar onze fans toe werd sterk geoptimaliseerd, wat een belangrijke doelstelling was in dit project. UXMen is een snelle en flexibele partner waar we al meer dan 3 jaar tevreden mee samenwerken.
Naast de wireframes en het UX-design ontwierpen we ook stijltegels. Hierin namen we alle gebruikte elementen en content-blokken die over de gehele website zouden kunnen worden gebruikt. Op deze manier zorg je voor een uniformiteit aan design doorheen je gehele website.
Om de doelstellingen ook op handige en visuele wijze op te volgen, maakten we een dashboard in Google Data Studio. Zo kan het marketing en managing team van RSCA op constante wijze die data bekijken en analyseren die nodig zijn.
Om bepaalde KPI’s op te volgen, moesten onze data-analisten en digital marketeers gebruik maken van custom tracking. Enkel zo kunnen we op maat van de klant conversies tracken. Denk hierbij aan de aankoop van tickets, de meest bekeken video’s, alsook welke promo-banner het meest aangeklikt werd op de homepage, … en ga zo maar door.