MCA sfeerbeeld
  • UX-Design
  • Informatiearchitectuur

Maritieme Campus Antwerpen

Maritieme Campus Antwerpen (MCA) wil alle actoren binnen de maritieme sector samenbrengen. Een complete maritieme community waar o.a. bedrijven, studenten, onderzoekinstellingen en startups terechtkunnen. Als er iets in de sector gecreëerd of ontworpen wordt, dan moet dat in de campus gebeuren. Dit vertaalden wij in het design van hun website.

MCA homepage op een mobile
Homepage

Een online visitekaartje voor Maritieme Campus Antwerpen

MCA moet dé metropool van de maritieme sector worden. Dat was de opdracht. Om deze opdracht in een digitaal verhaal te gieten, zijn we gefaseerd aan het werk gegaan. MCA wou starten met de communicatie rond het project, maar er was nog geen visitekaartje. Omdat ze hun publiek nog moeten leren kennen en het publiek hen nog moet vinden, adviseerden wij te starten in een eerste fase met een tweetalige one pager.

Een one pager is een website die slechts één pagina bevat. MCA is een splinternieuw concept en zoals dat gaat bij splinternieuwe concepten, kregen wij de unieke kans om vanuit een leeg blad te starten. In samenwerking met MCA hebben we een branding en huisstijl ontworpen en op basis daarvan bouwden wij een website die alle betrokken doelgroepen aanspreekt.

Om de juiste doelgroep te leren kennen voegden we een eerste contactformulier toe aan de one pager. Via deze weg blijven geïnteresseerden op de hoogte van de laatste nieuwsberichten van MCA en de opbouw van de campus. In de tweede fase werkten we het contactformulier uit met de automations via ActiveCampaign en startten we met gesegmenteerde lead generation.

UX Design

In een eerste fase bouwde we een tweetalige one pager in de huisstijl van Maritime Campus Antwerp zodat ze konden starten met hun marketing en communicatie.


Craft CMS

In een tweede fase creëerden we op basis van de one pager een Craft CMS website. Digital Pulse ging aan de slag met onze designs en vertaalde deze in een knappe Craft website. 

Contentstrategie

We zetten de doelstellingen van MCA om in keyword-rijke content en integreren de strategie in de structuur van de website.

Lead generation

Lead generation is belangrijk voor MCA omdat ze hun doelpubliek wil leren kennen om zo een community uit te bouwen. Met hulp van ActiveCampaign trekken we prospecten aan en converteren we hen tot leads.

We werken graag samen met UX-Men aangezien ze heel hands-on werken, met ons meedenken en snel schakelen. Op korte termijn hebben ze een mooi resultaat opgeleverd voor de lancering van onze nieuwe websites: cmb.tech en maritimecampusantwerp.com.
Katrien Hennin
Communication Manager – CMB
MCA sfeerbeeld
MCA Labs

Social media en domeinnaamstrategie als onderdeel van de opdracht

Naast de one pager adviseerden wij om Social Media toe te voegen aan hun multi-channel Marketing Mix zodat fans uit de community MCA ook via andere platformen kunnen volgen. We hielpen bij de set up van hun sociale media accounts en adviseerden hoe ze de huisstijl konden vertalen per social media platform.

Ook over de domeinnaam dachten we na. Welke domeinnaamstrategie kan MCA best volgen, richten we ons op het binnenland of gaan we internationaal? Wij kozen voor het laatste met een .com domeinnaam en claimden nog andere domeinnamen die relevant kunnen zijn voor de toekomst.

Vergaderzalen

Van een one pager naar een volwaardige website

Ondertussen was MCA al enkele maanden bezig aan de opbouw van de campus en verzamelden ze reeds wat nuttige informatie waardoor de one pager niet meer volstond. Onze UX’ers hebben het eerste ontwerp in deze tweede fase gefinetuned en er een volwaardige Craft CMS website van gemaakt.

Craft CMS is een gebruiksvriendelijk, veilig en zoekmachinevriendelijk content management systeem. Via de uitgebreide plugin store kan je design en functionaliteiten op maat bouwen. Voor MCA was Craft CMS een logische keuze aangezien Craft de mogelijkheid biedt om extra talen toe te voegen of om bestaande content te vertalen.

We hebben MCA geholpen bij het invullen van de website met rubrieken als een tijdslijn. Met de juiste contentstrategie vertaalden we het verhaal van MCA naar de navigatiestructuur op de website. Bovendien kan je met Craft CMS zelf gemakkelijk content beheren op je website.

Potentiële leads converteren met marketing automation

Voor MCA is het van belang dat ze hun community warm krijgen en houden over al wat in de maritieme sector beweegt. Dit doen ze aan de hand van een nieuwsbrief en een contactformulier. De potentiële leads die zich inschrijven via de website komen automatisch in een customer journey terecht die wij voor MCA bouwden met behulp van de automation tool ActiveCampaign.

Resultaat

Met onze expertise op vlak van user experience design, content strategie en marketing automation resulteerde de opdracht in een knap eindproduct. Neem zelf een kijkje op https://maritimecampusantwerp.com/

Op zoek naar een partner voor UX design?