Van user research tot user experience design
Schilde is een bruisende gemeente in de provincie Antwerpen. Ze is gelegen in de Voorkempen en telt ruim 19.500 inwoners. Schilde is naast een bruisende gemeente, ook nog eens uitgeroepen tot meest aangename gemeente in Vlaanderen in 2008. Zeker een gemeente om te ontdekken dus. En sinds juni 2021 kom je dit allemaal eenvoudig te weten via hun nieuwe website.
De website van de gemeente is toe aan een meer eigentijds design dat in harmonie staat met het informatief karakter van de website. De dienstverlening van de gemeente staat centraal, maar ook het toeristisch aspect is minstens even belangrijk. Wij zorgen voor een logische structuur en brengen beide doelstellingen samen in één design. Bovendien nemen we het culturele centrum van Schilde, Werf 44, mee op in het aanbod op de hoofdwebsite. Een eenvoudige digitale koppeling bevordert op deze manier hun offline samenwerking.
Het is belangrijk om actuele data te analyseren en evalueren om bepaalde pijnpunten of trends bloot te leggen. We leren de bezoeker kennen op basis van analytische data en een constructieve workshop met de klant. Deze inzichten verzamelen we in een strategisch rapport dat we presenteren aan het team van Schilde.
We bepalen de belangrijkste touchpoints en conversies. We bepalen welke content en opbouw deze moet hebben om de gebruiker vast te nemen en te overtuigen. We begeleiden de gebruiker met de juiste informatie-architectuur naar de strategische doelstellingen.
We werken een UX design uit waarbij we een wireframe leveren met een duidelijke interpretatie van de content strategie. De wireframe is een visuele voorstelling van de het nieuwe design van de website. We baseren ons op de huisstijlgids van Schilde.
Ook na de designfase helpen we het team van Schilde verder om de data van de nieuwe website meteen te capteren en analyseren. We delen onze kennis zodat het team zelf aan de slag kan met Google Tag Manager en Analytics.
Uit de resultaten van de user research en op basis van wat de gemeente naar de bezoeker wil communiceren, werden al snel een twee zaken duidelijk:
Bovendien wil Schilde zich nog meer als ‘must-visit’-gemeente in de verf zetten. Het thema toerisme – of Beleef Schilde – staat hoog op hun agenda. Wij creëren de mogelijkheid om culturele activiteiten rechtstreeks in de hoofdwebsite te implementeren. Het team van Schilde kan nu o.a. Werf 44, het cultureel centrum, opnemen in hun digitale verhaal om de samenwerking te promoten.
Het verschil tussen de twee type bezoekers moet duidelijk gemaakt worden aan de hand van de navigatie en de content. Bezoekers die op zoek zijn naar administratieve informatie of dienstverleningen hebben nood aan andere copy dan bezoekers die op zoek zijn naar evenementen in de regio.
Ook de weg naar de gezochte informatie moet vanzelfsprekend zijn voor iedere bezoeker. Het was noodzakelijk om de structuur en navigatie van de website grondig aan te pakken. We zorgen ervoor dat de nieuwe structuur meer rust en ruimte biedt.
Met het UX-men team zaten we snel op dezelfde golflengte voor de nieuwe look & feel van Schilde.be. Hun design voor onze site was duidelijk de vertaling van waar wij in Schilde voor staan. Maar ook na de oplevering van de site kunnen we bij hen blijven aankloppen voor advies en begeleiding. Een erg leuke samenwerking.
Het duaal karakter van de website zetten we om in een eigentijds design. We maken de dienstverleningen uiterst clean en overzichtelijk, zo komt een bezoeker gemakkelijk en snel aan zijn informatie. Het toeristische luik speelt dan vooral met beelden en krijgt een veel levendigere inkleding. Dit zonder afbreuk te doen aan de totale look & feel.
Via interactieve workshops werken we samen met het team van Schilde aan het design. Met ruimte voor feedback en oog voor detail bereiken we zo de juiste grafische balans.
Bij de oplevering van de website nemen onze data analisten het weer over van de UX’ers. We bouwen de nodige custom tracking zodat de vastgelegde KPI’s gemeten worden. Na de livegang van de website komen we nog een keer samen om de eerste resultaten te bespreken en om het team van Schilde te helpen bij het interpreteren van hun website data.
Het resultaat is een frisse en overzichtelijke website waarin zowel dienstverlening als beleving centraal staan. De nieuwe website is het gevolg van een mooie samenwerking tussen het team van Schilde, de ontwikkelaars van Calibrate en onze eigen digitale strategen, ux’ers en marketeers. Neem gerust zelf een kijkje op www.schilde.be want het resultaat mag gezien worden!