Digitale strategie en conceptontwikkeling, een absolute must
Wil je een nieuwe applicatie ontwikkelen of een bestaande website optimaliseren? Dan mag een pientere digitale strategie niet ontbreken. Zeker nu het digitale landschap zo verzadigd raakt en de concurrentie verraderlijk op de loer ligt. Wie online wil groeien én scoren, moet doordacht en gericht te werk gaan. Anders is het alsof je gewoon rondjes rijdt, zonder bestemming in je gps te zetten. Je hebt een digitaal actieplan nodig met concrete stappen. Zo kan je de juiste content op het juiste moment naar de juiste mensen brengen, meer klanten aantrekken en uiteindelijk je conversie verhogen.
Bij UXMen geloven we in de waarde van een minutieuze digitale strategie én in de kracht van samenwerking. Samen bekokstoven we de stoutste marketingideeën en surfen we succesvol op de digital wave. Het eindresultaat is een concrete digitale oplossing.
Meten is weten, gissen is missen. Daarom ontstaat je digitale strategie vanuit een uitvoerige (data-)analyse. Tijdens een intakegesprek brengen we jouw status quo in kaart. Wat zijn je huidige online prestaties en wat zijn je doelstellingen? Waar zitten de hindernissen en waar schuilen er kansen? Wat maakt jouw onderneming, product of dienst zo uniek? Wie is je doelgroep, hoe bereiken we die en wat hebben we daarvoor nodig? We bekijken de reeds verzamelde marketingdata, maken een SWOT-analyse (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats), doen UX-research en houden user interviews indien nodig.
Eens we over de nodige info beschikken, is het tijd om de hoofden bij elkaar te steken tijdens een ‘ideation workshop’ of interactieve brainstormsessie. Die is gericht op co-creatie; we bouwen samen aan een digitale strategie. De zaakvoerders worden bij dit proces betrokken, maar evengoed andere stakeholders zoals medewerkers, klanten of leveranciers. Zowel strategische als operationele profielen krijgen een stem. We werken aan de hand van bepaalde activiteiten en denkoefeningen om de creatieve stroom van inzichten te stimuleren. Alle bestaande ideeën worden geëvalueerd en de gekste nieuwe ideeën worden afgetoetst. Door de verschillende perspectieven te bundelen, komen we tot een digitale oplossing waarin iedereen gelooft. We kunnen bijkomend ook nog een customer journey workshop hosten zodat je de ‘klantreis’ van je prospecten beter leert begrijpen.
Is er een idee uit de bus gekomen voor je nieuwe website of app? Dan laten we het daar niet zomaar bij. Bij UXMen gaan we niet voor abstracte concepten, maar voor tastbare digitale oplossingen. Daarom transformeren we het uitverkoren idee tot een low-fidelity prototype. Dit is een eerste, eenvoudige uitwerking van het idee om de functionaliteit ervan te testen. Bijvoorbeeld rudimentaire wireframes van jouw gehele mobiele applicatie. Toeters en bellen zijn er nog niet, maar je kan wel al perfect inschatten hoe de oplossing er in realiteit zal uitzien. Je kan het prototype ook al voorschotelen aan een testpubliek. Zo kan je heel gericht feedback geven en aanpassingen laten doorvoeren waar nodig. Je gedroomde digitale strategie komt in zicht en je nieuwe website of app krijgt stilaan vorm.
Nadat we het idee hebben gevisualiseerd en uitgetest, gaan we nóg een stapje verder. We gieten de functionele vereisten en technische specificaties van jouw digitale oplossing in een gedetailleerd bestek. We creëren ook een roadmap waarmee jij de komende maanden verder kunt om jouw nieuwe website of app te maken. Zo kan je digitale strategie succesvol uitgerold worden in de praktijk.