11 juni 2024

Genereer meer leads met deze 3 UX-trucjes

  • Profielfoto Bram 08056 Final
    Bram EveraerdUX ARCHITECT

Je favoriete pizza thuis laten leveren? Eén klik op de knop en 15 minuten later smul je ervan. Nieuwe laptop nodig? Even online bestellen en morgen tokkel je erop. Tegenwoordig gaat alles ra-zend-snel en, geef toe, we hebben gewoon niet meer zoveel geduld. We verwachten dat alles instant gebeurt; anders haken we af. Webbezoekers vertonen hetzelfde gedrag, dus ook jouw website moet op die pijlsnelle trein zitten. Hieronder geven we je 3 UX-trucs mee om dit te realiseren en meer leads te genereren.

1. Verbeter de snelheid van je website

Ken je dat gevoel? Je bent klaar om die reis te boeken waarnaar je al zo lang uitkijkt, maar … de website laadt maar niet. Awtch, niets vervelender dan dat. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 53% van de desktop-gebruikers refresht of wegklikt als een website niet binnen de 3 seconden geladen is. Bij smartphone-gebruikers ligt dat percentage zelfs op 90%. En als het nog langer duurt, dan verdwijnen ze al helemaal van de radar. Je verliest dus bijna al je prospecten als je website niet meteen ‘up and running’ is. Een snelle laadtijd is cruciaal om leads te genereren.

Zo pak je dit aan:

  • Gebruik de ‘Google Chrome Inspect tool’. Klik op je rechtermuisknop, vervolgens op ‘Inspecteren’ en tot slot op ‘Performance insights’. Daar kan je de huidige laadsnelheid van je website consulteren en zien welke eventuele problemen ermee zijn.
  • Gebruik ‘Google PageSpeed Insights’ en/of ‘GT metrics’. Deze twee gratis tools laten zien hoe je website momenteel presteert. Ze geven bovendien suggesties om je website te verbeteren en zo meer leads te genereren.
Snelheid van je website

2. Ga voor ‘scanbare’ webteksten

Webbezoekers lezen je webteksten niet volledig; ze scannen ze. Ze laten hun ogen dus snel over de webpagina heen dwalen en bekijken enkel de informatie die ze nodig hebben of die hun aandacht trekt. Zorg daarom voor ‘scanbare webteksten’: je kernboodschappen moeten meteen duidelijk zijn. Een heldere paginastructuur is trouwens ook enorm belangrijk voor schermlezers, i.e. softwareprogramma’s die webteksten voorlezen aan blinden of slechtzienden.

Zo pak je dit aan:

  • Je kan meer leads genereren met een luchtige, overzichtelijke en visueel aantrekkelijke webpagina. Creëer catchy hoofd- en subtitels, zorg voor een logische paginastructuur, vat boodschappen samen in bulletpoints, wissel tekstblokken af met relevante quotes en breng de content tot leven met passende afbeeldingen, infographics of video’s.
  • Gebruik de gratis Google Chrome-extensie ‘Screen Reader’ om de leesbaarheid van je webteksten te testen voor schermlezers.

3. Verduidelijk de dropdown binnen je navigatiemenu

Vele websites hebben een uitgebreide webstructuur. Ze tonen alle hoofdpagina’s via een elegante menubalk bovenaan de webpagina en verstoppen er nog heel wat boeiende subpagina’s onder. Alleen … zijn die vaak niet zichtbaar. Enkel wanneer je erover ‘zweeft’ of ‘hovert’ met je muis komen ze tevoorschijn. Vele webbezoekers zien daardoor enkel de benaming van de hoofdpagina’s en hebben geen flauw idee dat er nog zoveel meer info te vinden is op de website. Dat geldt zeker voor smartphone-gebruikers of webbezoekers die bijvoorbeeld via touchscreen werken. Zij kunnen niet ‘hoveren’ over de tekst. Wil je meer leads genereren, dan moet je dit probleem dringend onder handen nemen.

Winsol

Zo pak je dat aan:

  • Bevat je navigatiemenu niet zoveel subpagina’s? Dan kan je ervoor kiezen om alle pagina’s naast elkaar te plaatsen in het navigatiemenu en de dropdown achterwege te laten. Is dit geen optie? Integreer dan steeds ‘visuele cues’ of ‘visuele indicaties’ in je navigatiemenu, zoals pijltjes bijvoorbeeld, die aanduiden dat de hoofdpagina nog extra subpagina’s in petto heeft

Maak je website sneller én gebruiksvriendelijker met UXMen

Geschreven door

  • Profielfoto Bram 08056 Final
    Bram EveraerdUX ARCHITECT

Share this post