1 juli 2020

Copywriting en UX: een complementair huwelijk

  • Profielfoto Bram 08056 Final
    Bram EveraerdUX ARCHITECT

De user experience of het gebruiksgemak zijn essentiële kenmerken van een sterke website. Desondanks komen wij nog steeds heel eenvoudige processen tegen die moeilijker zijn gemaakt dan nodig. Dit gaat niet alleen over de positie van knoppen, maar ook over het begeleidende aspect: hoe kan goede copy je design ondersteunen en vice versa?

Wat is UX-Writing?

UX-copy kan je terugvinden in knoppen, menu labels, foutboodschappen, … eender welke instructie die dient ter begeleiding van een actie.

Met andere woorden, UX-writing is de tekst die alles verduidelijkt wat je moet doen in een digitale omgeving. Door de combinatie van een goed uitgevoerd design en de juiste tekst, krijg je de ultieme gebruikerservaring. Bovendien is de uitwerking van groot belang, zowel de schrijfstijl als de tone of voice moeten bij je merk passen. Het is uiteindelijk meer dan enkele instructies.

De bedoeling is om de gebruiker zo goed mogelijk te helpen met zijn traject van A naar B. Functionaliteit komt altijd op de eerste plaats. Je moet je doelen goed op voorhand definiëren zodat het design in combinatie met tekst in één oogopslag duidelijk maken wat nu juist van de bezoeker verwacht wordt of wat deze moet doen, of het nu een webshop of een dienstenpagina is.

Teaserbeeld copywriting

UX copy versterkt gebruiksvriendelijkheid en SEO

Tijdens brainstormsessies beslissen we over functionaliteiten en de plaatsing van relevante content. Tijdens zo’n sessie komt er ook een grondige keywordanalyse aan te pas met focus op SEO. Deze keywords worden op cruciale plaatsen zoals in de navigatie, call-to-actions (CTA), breadcrumb, URL … gebruikt. Goede UX copy is een populair zoekwoord dat bovendien suggestief werkt. Een voorbeeld hiervan is onderstaande afbeelding met twee verschillende knoppen:

Copywriting en UX een complementair huwelijk

De juiste woorden kiezen die aanzetten tot actie zijn dus van cruciaal belang. Een goed design wordt aangevuld met goede copy, maar dit geldt evengoed andersom. Beide zijn complementair.

Je wil de eindgebruiker op een zo goed mogelijke manier helpen of begeleiden zodat deze de meest ideale gebruikerservaring (of UX) beleeft.

Verschil tussen commerciële copy en UX-copy

Het onderscheid tussen commerciële copy (of copywriting) en UX-writing is vooral terug te vinden in het doel van de copy. Bij commerciële copy ga je aantrekkelijke woorden gebruiken om mensen te overtuigen iets te kopen, terwijl je met UX-copy eerder simpele en duidelijke woorden gaat gebruiken om de bezoeker met zijn zoektocht te begeleiden.

Je moet dus goed weten wanneer copywriting toe te passen of wanneer UX-writing de bovenhand krijgt. Kies je voor een activerende tekst of begeleidende tekst? Het zelfde geldt voor UX-design, ga je voor een cross-selling ontwerp of kies je voor een ontwerp dat gericht is op doelgericht zoeken? Het vinden van een goede balans tussen beide zal dus van belang zijn.

Microcopy: kleine woorden, grote impact

Naast je keuze tussen commerciële copy of UX-copy is er nog een belangrijke vorm van copy die beide van voorgaande vormen kan ondersteunen om de conversie te verhogen: microcopy.

Microcopy zijn kleine stukjes tekst die de gebruiker aanzet om een bepaalde actie te ondernemen. Het kan bijvoorbeeld gebruikt worden om de angst bij een potentiële klant weg te nemen. Neem nu de abonnementsdienst “Netflix”, zij gebruiken microcopy om duidelijk te maken dat je altijd je abonnement eenvoudig terug kan stopzetten.

Een ander voorbeeld van microcopy vind je bij Bol.com. Wanneer je een bestelling wil plaatsen zie je actieknoppen met UX copy, deze actieknoppen worden begeleid met drempelverlagers. Drempelverlagers zijn hier ‘Gratis verzending’, ‘Gratis retourneren’, …

Microcopy verhoogt de kans op conversie. Op deze manier stimuleer je potentiële klanten om lid te worden (Netflix) of om een aankoop te doen (Bol.com).

Netflix beeld

Vijf tips om aan UX-writing te doen

  • Zorg ervoor dat je UX-copy begeleidend is
  • Houd het positief en gebruik actieve werkwoorden
  • Houd steeds rekening met het uiteindelijke doel
  • Gebruik indien nodig extra designelementen om de bezoeker te begeleiden
  • Blijf consistent in je woordgebruik

UX-writing versterkt het design van je website, maar elke website is anders. Andere huisstijl, andere producten en/of diensten, andere architectuur, … Zet onze tips om naar succesvolle UX-writing voor jouw website aan de hand van data monitoring. Gebruik custom tracking of Hotjar om meer inzichten te verwerven over de effectiviteit van de buttons. Ook A/B testing helpt om bv. zwakke call-to-actions (CTA’s) te detecteren en optimaliseren.

Als User Experience designers zetten we de gebruiker steeds centraal. Zo zorgen we ervoor dat deze de beste ervaring beleefd door UX-design en UX-copy op de best mogelijke manier te combineren. Het is een blijvende oefening die de customer journey bevordert: een onmisbare schakel die leidt tot de gewenste actie.

Geschreven door

  • Profielfoto Bram 08056 Final
    Bram EveraerdUX ARCHITECT

Share this post

Heeft je website nood aan een verbeterde UX? Contacteer ons.

Ik schrijf me in!

Zin om deze sessie te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Inspiratiesessie op maat aanvragen

Zin om deze inspiratiesessie op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Opleiding op maat aanvragen

Zin om deze opleiding op maat te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.



Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.

Ik schrijf me in!

Zin om deze opleiding te volgen? Vul hieronder je gegevens in en we contacteren je zo snel mogelijk.

Nieuwsbrief

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA. Het Privacybeleid en de Servicevoorwaarden van Google zijn van toepassing.