15 november 2019

Met deze tips maak je elke landingspagina tot een succes

  • Profielfoto Fran 08240 Final
    Fran den BlauwenGRAPHIC DESIGNER

Goede landingspagina's zijn essentieel om je bezoekers de juiste richting in te wijzen. We leggen uit waarom dergelijke pagina's belangrijk zijn en wat je moet doen om de perfecte landingspagina te maken.

Wie van ver of dichtbij actief is in de wereld van webdesign of een functie uitvoert als (digitale) marketeer heeft de slagzin: “We maken er wel een landingspagina voor, dat is efficiënter.”, ongetwijfeld al gehoord. Kan kloppen natuurlijk, maar om ook écht te kunnen spreken van een succesvolle landingspagina hou je best vast aan een aantal vuistregels. We geven je ze graag even mee, zo heb je ze altijd bij de hand voor je volgende landingspagina.

Wat maakt de ene landingspagina nu wel succesvol en de andere niet? Waarom maken marketeers er zo graag gebruik van en zijn ze wel echt zo nuttig voor het bereiken van hogere conversie als wordt geopperd? We lichten het graag even toe.

Succesvolle landingspagina

Waar gaan we dan precies landen?

Misschien even beginnen bij het begin; wat is zo’n landingspagina nu precies? Een vliegtuig om erop te landen heb je er niet voor nodig. Wel kan je het vergelijken met het priority boarden wanneer je een vlucht neemt. Net zoals je via de fast lane sneller kan inchecken voor je volgende vakantie of business trip, zorgt de goede inzet van landingspagina’s dat je veel sneller bij de content komt waar je als bezoeker naar op zoek bent.

Via een landingspagina komt een bezoeker immers via een andere manier op je website terecht. Hij neemt niet langer de voordeur, maar komt via een zijdeur of achterpoort meteen terecht bij de informatie die voor hem relevant is. Zonder daarvoor door heel je navigatiekolom of website te hoeven scrollen. Waar je in een luchthaven dus nog hoeft te kijken naar wegwijzers om de juiste plek voor het inchecken te vinden, word je online via banners, links via sociale media, mailings enz… rechtstreeks naar een landingspagina geleid met de informatie waar je naar op zoek bent. Inchecken was nog nooit zo simpel.

Waarom zou je gebruik willen maken van landingspagina’s?

De vraag is eerder waarom zou je er geen gebruik van willen maken. Door je bezoeker via een informatietrechter meteen de content naar wens te kunnen bieden is de kans dat deze afhaakt meteen een stuk kleiner. Lees, een landingspagina kan een fantastische tool zijn om een hogere conversiegraad te realiseren. Verkoop je producten online en wil je een specifiek product in de kijker zetten? Wil je graag e-mailadressen verzamelen of wil je graag dat bezoekers contact met je opnemen, dan is een landingspagina het instrument bij uitstek. Tenminste, als je deze op de juiste manier inzet.

Goed, je weet wat een landingspagina is en hoe je deze kan inzetten binnen een bredere campagne. ‘Gooi dat ding maar meteen online’ denk je dan. Niet meteen de goede aanpak. Een landingspagina gaat pas gewenste resultaten opleveren als je er toch wat denkwerk in stopt. Hou bij het maken van een landingspagina steeds een belangrijke gedachte in het achterhoofd; hou het zo simpel mogelijk. Lijkt makkelijk, maar het is minder eenvoudig dan je denkt.

Ga recht op je doel af

Voor je de opdracht geeft aan je webdesigner om je landingspagina te ontwerpen moet je voor jezelf het doel ervan bepalen. Door precies te gaan omschrijven wat je van jouw landingspagina verwacht, kan je niet enkel de inhoud en het design beter afstemmen, je kan ook gerichter gaan meten wat de eigenlijke resultaten zijn. Pas wanneer je een duidelijk verwachtingspatroon hebt geschept wat resultaten betreft, kan je aan de slag.

Als het er maar een beetje goed uitziet…

Een landingspagina mag zijn eigen stijl hebben, maar je laat deze best aansluiten met de bredere stijl van je website. Zo voorkom je dat bezoekers verward raken en afhaken uit wantrouwen. Maak gebruik van goede en onderscheidende beelden en/of video’s om je landingspagina visueel aantrekkelijk te maken, maar laat grafische elementen het gebruiksgemak niet in gedrang brengen. Maak een net design dat klaar en duidelijk is.

Eenduidig, simpel en makkelijk taalgebruik

Eens je weet hoe je landingspagina er ongeveer gaat uitzien is het een kwestie van de juiste inhoud naar voren te brengen. Gebruik een heldere slagzin om meteen duidelijk te maken waar de pagina over gaat. Vermijd teveel tekst, maar combineer klare taal met een korte maar volledige beschrijving. Zo weet je bezoeker meteen waar hij zich aan mag verwachten. Je bezoeker is op je landingspagina terecht gekomen uit interesse voor een bepaald onderwerp. Vermijd dan ook te veel over je bedrijf in het algemeen te vertellen maar spits de informatie precies toe.

Eén, twee, drie, actie!

De hoofdbedoeling van je landingspagina is (bijna) altijd een call to action. Je wil dat je bezoeker iets gaat doen; hetzij een product kopen, een e-mailadres nalaten of een whitepaper die je hebt geschreven downloaden. Laat er geen twijfel over bestaan wat je van je bezoeker verwacht. Door gebruik te maken van duidelijke knoppen met een nog duidelijkere omschrijving, kan je op een eenvoudige manier bereiken wat je wil. Creëer urgentie om je bezoeker snel tot actie te laten overgaan. Vermijd diffuse communicatie op je landingspagina. Waar je bij je algemene website niet meteen te direct wil zijn is een landingspagina de uitgelezen plek om snel klaarheid te scheppen. Wees nooit agressief, maar een beetje doorpakken mag altijd. Tenslotte is de bezoeker reeds geïnteresseerd in de content die je op de landingspagina aanbiedt.

Geef de bezoeker slechts één mogelijkheid in het nemen van actie. Zo ben je zeker dat je preciezer op doel schiet. Wil je extra vertrouwen scheppen van je bezoeker, dan kunnen testimonials of beoordelingen van andere klanten een geschikte manier zijn om te laten zien dat ze bij jou aan het juiste adres zijn voor wat ze zoeken.

Test, meet en weet

Vergeet bij het ontwerpen van je landingspagina ook de achterliggende technische vereisten niet uit het oog. Zorg voor een goede meta-omschrijving, maak gebruik van de juiste keywords en tags en test waar je kan. Door verschillende versies van je landingspagina te maken, met verschillende combinatie van tekst en design kan je via AB-testing makkelijk achterhalen welke versie van je landingspagina het beste werkt en zo zorgt voor de meeste conversie. Via deze manier kan je vrij vroeg in de ontwikkelingsfase van je landingspagina bijsturen om zo de gewenste resultaten beter te benaderen.

Vergeet je landingspagina’s niet te onderwerpen aan doorgedreven analyses via tools als Google Analytics. Zo kan je precies meten en achterhalen waar het succes van je landingspagina zit. Hou er steeds rekening mee dat je landingspagina deel uitmaakt van een grotere campagne. Zorg er dus voor dat ook de content op sociale media of via advertentiebanners steeds correct is afgestemd en dat de verschillende onderdelen samen meer zijn dan de som van het geheel.

Geschreven door

  • Profielfoto Fran 08240 Final
    Fran den BlauwenGRAPHIC DESIGNER

Share this post

Hulp nodig bij het maken van landingspagina's? Onze designers staan voor jou klaar!