Q8 tankstation

Een all-round aanpak: van analyse tot performance

  • UX-Onderzoek
  • Informatiearchitectuur
  • Functionele Analyse

Q8 BeNeLux

De uitdaging voor Q8 BeNeLux resulteerde in een all-round aanpak: van onderzoek, UX-design, wireframes, visual design tot performance marketing. Een digitale strategie vertaald in een strategische aanpak door onze experten. Een langdurige en intense samenwerking.

Q8 homepage op een mobile

Over Kuwait Petroleum International

Q8 Belgium is onderdeel van Kuwait Petroleum International, één van de grootste petroleum verwerkende bedrijven ter wereld. Q8 Belgium stelt in totaal een vijfhonderdtal mensen te werk in retail, direct business, smeeroliën en de verkoop van huisbrandolie. Q8 telt maar liefst 450 tankstations, enkel in België. Niet enkel in België maar ook in Nederland en Luxemburg vind je tankstations van Q8 en Tango. Daarnaast levert IDS diesel aan voor nationaal en internationaal transport over heel Europa. KPC (Kuwait Petroleum Corporation) gaat veel verder dan Benelux en Europa. Het is een internationaal bedrijf dat zich wereldwijd gevestigd heeft.

Network Q8

Traject

Gebruikersonderzoek & data-analyses

Vooraleer een nieuw gebruiksvriendelijk design kan gelanceerd worden, starten we met diepgaande analyses. We brachten de huidige situatie in kaart en gingen op zoek naar sterke en zwakke punten. We formuleerden de nodige actiepunten met de focus steeds op de doelgroep als belangrijkste gebruiker.

Uit onderzoeken zoals een prestatieanalyse, gebruikersonderzoek, concurrentieanalyse en een toptaken onderzoek konden we in nauwe samenwerking met het Q8-team een digitale strategie opstellen. Deze vormde de basis voor het uitbouwen van de nieuwe websites.

UX-design & wireframes


Na de verschillende diepgaande onderzoeken, konden we aan de slag met het uittekenen van de customer journey. Het resultaat? Klikbare prototypes die een levensecht en interactief beeld geven van het uiteindelijke resultaat.

  • Het hoofddoel of de toptaak waar we de meeste aandacht aan gaven, was het zoeken (en vinden) van een tankstation. Zowel in de zoekmodule als in de navigatie zorgden we ervoor dat deze snel en eenvoudig terugkomt met het oog om gebruikers meteen een antwoord te kunnen bieden.
  • Verder was ook de directe toegang tot de klantendienst een absolute must. Ook deze toptaak werd prominent in de navigatie geplaatst voor een gebruiksvriendelijke ervaring van de gebruiker.

Deze zaken pasten we toe bij alle Kuwait Petroleum North West Europe websites. Niet enkel Q8 Belgium, maar ook Tango en het Europees netwerk van IDS. Dezelfde blokken met de daartoe behorende functionaliteiten in de respectievelijke designs.

Benieuwd naar meer? Ontdek hier de verschillende websites die we onder handen namen:
Q8 België | Q8 Luxemburg | Tango | IDS | Q8 Liberty | Q8 Liberty Luxemburg

Hoempage Q8
Klantenservice

Data Monitoring

We maakten het opvolgen van de macro- en micro-conversies mogelijk door middel van custom tracking in Google Tag Manager in te stellen en gaven deze data weer in een visueel rapport in Google Data Studio.

Door de custom tracking en het rapport was het mogelijk om de verschillende conversies nauw op te volgen:

  • Welke filters worden gebruikt tijdens een zoekopdracht
  • Welke stations worden als favoriet aangeduid
  • Welke stations worden het meestbezocht
  • Hoevaak wordt een wegbeschrijving aangeklikt

Het doel van de data monitoring voor Q8 was vooral om online trafiek te converteren naar offline trafiek. Zij die een wegbeschrijving naar een specifiek station opvragen, zullen wellicht ook de bedoeling hebben om naar dat station te rijden.

Op zoek naar een partner voor UX design?